Выпуск №1 (7) 2015

СОДЕРЖАНИЕ >>>

Полнотекстовый вариант выпуска

Аннотации и ключевые слова

Хауштайн Х.

Текстовые основы Cantiones sacrae (1625)  Генриха Шютца. К постановке проблемы

(Перевод с нем. А. А. Мальцевой)

В статье рассматривается собрание мотетов для четырех голосов и генерал-баса Cantiones sacrae (ор. 4) в контексте творчества Генриха Шютца, прослеживается история изучения источников текстовой основы Cantiones sacrae в научной литературе, уделяется внимание открытым вопросам данной темы.

Ключевые слова: Генрих Шютц, Cantiones sacrae, Барокко, музыка Германии, Андреас Мускулус, Ханс Ульрих фон Эггенберг

Haustein Ch.

The text bases of Cantiones sacrae (1625) by Heinrich Schütz. To problem statement

(Translated from the German by A. A. Maltseva)

In the article is considered a collection of motets for four voices and an general-bass Cantiones sacrae (op. 4) in the context of Heinrich Schütz’s creativity, is traced the history of the study of text-based sources of Cantiones sacrae in the scientific literature, is concentrated on the open questions of the theme.

Keywords:  Heinrich Schütz, Cantiones sacrae, Baroque, music of Germany, Andreas Musculus, Hans Ulrich von Eggenberg.

Осиян Е. В.

Стилевые закономерности композиции органумов в контексте основных категорий средневекового мышления

Статья посвящена рассмотрению особенностей отношения к понятию «музыка» в Средние века, специфики составляющих элементов ранних форм европейского многоголосия и обусловленности их существования мировоззренческими установками Средневековья, причин и условий перехода от  монодийного к полифоническому мышлению.

Ключевые слова: монодия, григорианский хорал, многоголосие, органум,  мировоззрение, символизм, композиция, богослужение, авторское искусство.

Osiyan E.

Style regularities of composition of organum in the context of the main categories of Medieval thinking

Article is devoted to consideration of features of the attitude towards the concept «music» in the Middle Ages, specifics of the making elements of early forms of the European polyphony and conditionality of their existence by world outlook installations of the Middle Ages, the reasons and conditions of transition from monodiyny to polyphonic thinking.

Keywords: a monodiya, the Gregorian choral, polyphony, органум, outlook, symbolism, composition, church service, author’s art.

Смирнова Т. В.

«O voi che sospirate» Джона Копрарио: от мадригала к фантазии

Статья посвящена одной, но весьма примечательной для английского музыкального искусства рубежа XVI-XVII веков инструментальной композиции и ее создателю Джону Копрарио (1570/1580 – 1626), широко известному в свое время педагогу, исполнителю на виоле и композитору. Сохранившееся наследие и известные факты биографии «итальянизированного англичанина» позволяют оценить значение творческой деятельности Копрарио для истории английской музыки и осознать его уникальное положение среди выдающихся коллег ‑ соотечественников и современников (Уильям Бёрд, Томас Морли, Орландо Гиббонс, Джон Доуленд и др.). С именем Копрарио обычно связывают появление в английской музыке особой разновидности фантазии (предназначенной, как правило, для виольного консорта), называемой «инструментальным мадригалом» или «мадригальной фантазией». В композициях подобного типа яркое претворение получает гуманистическая концепция imitatio. Среди многочисленных образцов мадригальной фантазии Копрарио (их у композитора около 60) выделяется сохранившаяся без названия пьеса, сегодня также известная под заголовком «O voi che sospirate» (соответственно инципиту итальянского мадригала Луки Маренцио). Эта пьеса, появившаяся в результате приобщения английского музыканта к «новомодному» итальянскому жанру мадригала и «авангардным» поискам хроматистов XVI века, рассматривается с учетом сложившихся профессиональных традиций собственно английского музицирования.

Ключевые слова: Копрарио, Маренцио, Петрарка, Англия, мадригал, фантазия, пародия, консорт.

Smirnova T.

«O voi che sospirate» of John Coprario: from madrigal to fantasia

The article is devoted to one instrumental composition highly remarkable in English music of the late XVI – early XVII centuries and to its composer John Coprario (1570/1580 ‑ 1626), well known as teacher, viol player and composer in that time. The Coprario heritage and known biographical facts of ‘italianized Englishman’ allow us to evaluate Coprario’s creative activity for history of English music and to realize his unique position among his outstanding colleagues ‑ compatriots and contemporaries (William Byrd, Thomas Morley, Orlando Gibbons, John Dowland and others). An appearance of special sort of fantasy genre in the English music (usually intended for viols consort), termed ‘instrumental madrigal’ or ‘madrigal fantasy’, is commonly associated with Coprario. In the compositions of such type in the humanistic concept of imitatio gets brighter implementation. Among numerous samples of Coprario’s madrigal fantasy (about 60) the one preserved untitled piece stands out, today it is also known as ‘O voi che sospirate’ (respectively to Luka Marenzio’s Italian madrigal incipit). The piece, which appeared when the English musician touched the «newfangled» genre of Italian madrigal and the «avant-garde» searches of chromatic in the XVI century, is examined with the professional traditions of English playing music.

Keywords: Coprario, Marenzio. Petrarche, England, madrigal, fantasia, parody, consort.

Перевалова А. В

Трактовка «морской маски» в двух «Бурях» на либретто Томаса Шедуэлла: Иэлем Хамфри и Генри Пёрселл

Статья посвящена сравнению двух вариантов «морской маски», добавленной Т. Шедуэллом в текст V акта при создании либретто для нового спектакля – semi-оперы по шекспировской «Буре». Автор затрагивает такие вопросы, как история возникновения нового текста пьесы, текстовые и драматургические модификации, возникшие в результате кардинальной переработки источника, а также выявляет функциональность этой вставной сцены в общей драматургии спектакля. Особое внимание уделяется музыкально-стилистической специфике каждой из версий маски. При этом обнаруживается не только сосуществование французских, итальянских и английских музыкальных традиций, но и их гармоничное взаимодействие, определяющее неповторимость музыкальных решений, выполненных П. Хамфри и Г. Пёрселлом.

Ключевые слова: Шекспир, Буря, маска, полуопера, Шедуэлл, Хамфри, Пёрселл.

Perevalova A.

The interpretation of “marine masque” in two plays “The Tempest” on Thomas Shadwell’s libretto: Pelham Humphrey and Henry Purcell.

This article is devoted to the comparison of two versions of «marine masque» added by Shadwell to the text of Act V when he created the libretto for a new play – semi-opera based on Shakespeare’s «The Tempest». The author touches upon issues such as the history of a new text origin, text and dramatic modifications appeared as a result of cardinal remake source, and identifies the functionality of the inserting scenes in general dramaturgy of the new play. Particular attention is paid to the musical and stylistic specifics of each version of the masque. The author shows not only the coexistence of French, Italian and English musical manners, but also their harmonious interaction that determines the uniqueness of music solutions performed by Humphrey and Purcell.

Keywords: Shakespeare, The Tempest, masque, semi-opera, Shadwell, Humphrey, Purcell.

Файн Я. Н.

Загадки И. С. Баха

В статье рассматривается проблема понимания некоторых сторон музыки И. С. Баха со времени ее появления по сей день. Баховские «загадки» обнаруживаются практически во всех ракурсах и сферах музыки. В статье выделены некоторые из них, весьма выразительные и показательные, в области фугированной композиции, затрагивающие закономерности гармонии (специфика построения тонального ответа), формы (закономерности применения симметрии), символики (мотивы-образы, их семантика и интерпретация; проблема соотношения сознательного и подсознательно-интуитивного в творческом процессе Баха). Цель статьи состоит в побуждении музыкантов – исследователей, исполнителей, педагогов – к интуитивно-творческому погружению в образный мир баховской музыки, к преодолению сложившихся догм и стереотипов в этом мире.

Ключевые слова: гармония, символика мотивов, симметрия, тональность, тема и ответ, форма, фуга.

Fayn Ya.

The riddles of J. S. Bach

This article considers the problem of understanding Bach’s music various aspects from its origin up until this time. We can discover Bach’s “riddles” practically in all corners and spheres of music. The article highlights some of them in the field of fugal composition, which touch upon the appropriateness of harmony (specificity of the tonal answer formation), form (the appropriateness of symmetry), and symbolism (the image-tunes, their semantics and interpretation; the problem of a conscious and subconsciously intuitive correlation in Bach’s creative search). The article aims at the inducement of the musicians (researches, performers, and teachers) to the intuitively creative immersion in the imaginative universe of Bach’s music, and to overcoming the established dogmata and stereotypes in this universe.

Keywords: harmony, symbolism of tunes, symmetry, tonality, subject and answer, form, fugue.

 

Монахова М. В.

Первая масонская песня

Статья посвящена рассмотрению первой масонской песни как феномена, а также как части многоуровневого контекста. Опираясь на источники на иностранных языках, автор реконструирует систему масонских музыкальных жанров, сформировавшуюся в XVIII веке, вскоре после возникновения самого Ордена. Через призму интереса к первой масонской песне рассматривается включающий ее сборник – «Поющая Муза на Плейсе» (Singende Muse an der Pleisse, 1736) Сперонтеса. Затрагивается вопрос бытования песни в Германии в обозначенный период. Одним из результатов предпринятого исследования является идентификация песни среди других, входящих в сборник, произведенная на основе краткой информации, приводимой исследователями. Верность атрибуции подтверждается фактом последующей публикации песни Ihr Schönen höret an в масонском сборнике песен. В статье предпринимается анализ текста, демонстрирующий опосредованную связь с масонским кругом образов. Наблюдения над техникой создания и логикой использования музыкального материала позволяют сделать вывод об отсутствии в первой масонской песне специфической музыкальной стилистики.

Ключевые слова: масонская песня, масонская музыка, немецкая песня, масонский музыкальный стиль.

Monahova M.

First masonic song

The article considers the first Masonic song as a phenomenon and as a part of a multi-level context. Basing on sources in foreign languages, the author reconstructs the system of Masonic musical genres formed in the XVIII century, soon after the appearance of the Order. The collection Singende Muse an der Pleisse (1736) by Sperontes is considered through the prism of interest in the first Masonic song as a part of the miscellany. Peculiarity of German songs existing in this period is also considered. One of the results of study, the identification of the first Masonic song among others in collection has been based on a brief information provided by researchers. Subsequent publication of song Ihr Schönen höret an in the masonic collection confirms the attribution. Analysis of the text demonstrates mediated communication with Masonic range of images. Examining the creation technology and the logic of using musical material brings us to the conclusion that there was no specific musical style in the first Masonic song.

Keywords: masonic song, masonic music, German song, masonic musical style.

 

Мальцева А. А., Панкина Е. В., Санникова Н. В., Светлова О. А.

Дни старинной музыки в Новосибирской консерватории

Статья повествует о состоявшемся 28-30 октября в Новосибирской государственной консерватории им. М.И. Глинки международном проекте «Сибирский органный форум» и прошедшей в его рамках научно-практической конференции «Западноевропейская доклассическая музыка: вопросы истории, теории и практики». Рассказывается о многолетнем взаимодействии австрийской (г. Грац) и Новосибирской органных школ, кратко освещается история изучения доклассической западноевропейской музыки в Новосибирской консерватории, дается обзор географии участников и тематики докладов прошедшей конференции.

Ключевые слова: Новосибирская государственная консерватория, конференция, Сибирский органный форум, доклассическая музыка, Гюнтер Рост, Роман Насонов.

Maltseva A., Pankina E., Sannikova N., Svetlova O.

The Days of Early Music at the Novosibirsk State Conservatoire

The article tells us about the international project “Siberian Organ Forum” and the scientific and practical conference “Western European pre-classical music: the history, theory and practice” which was held in its framework at M. I. Glinka Novosibirsk State Conservatoire. The long-term cooperation of the Austrian (Graz) and Novosibirsk organ schools is also considered. The history of the study of pre-classical European music at Novosibirsk Conservatoire is briefly observed. The overview of the conference participants’ geography and subjects of the reports is given.

Keywords: Novosibirsk State Conservatoire, conference, Siberian Organ Forum, pre-classical music, Gunther Rost, Roman Nassonov

Белоносова И. В.

Мадригалы Владимира Пономарева: особенности прочтения жанра

Обращение современных композиторов к жанрам, возникшим в отдаленные исторические эпохи, стало характерной особенностью музыкальной культуры ХХ в. Наибольший интерес представляют примеры, в которых отражаются принципы искусства эпохи Возрождения. В эту эпоху были созданы величайшие образцы во всех видах искусства. В музыке в этот период наивысшего расцвета достигает жанр мадригала. Данная статья освещает проблему воплощения жанровых особенностей мадригала в музыке красноярского композитора В. Пономарева. Рассматриваются характерные признаки жанра, его истоки, условия бытования. Отмечается своеобразие композиции циклов В. Пономарева. Композитор использовал в своих мадригалах стихи сибирских поэтов. В принципах композиции циклов В. Пономарева можно усмотреть признаки «эстетики чисел», которая была распространена в Западноевропейском искусстве в период расцвета жанра мадригала.

Ключевые слова: мадригал, эпоха Возрождения, лирический жанр, «эстетика числа», Владимир Пономарев, тетради мадригалов, стихи сибирских поэтов.

Belonosova I.

Vladimir Ponomarev,s madrigals: the peculiarities of the genre understanding

The use of the genres, appeared in remote historical periods, by contemporary composers has become a characteristic feature of the musical culture of the twentieth century. Of greatest interest are the examples that reflect the principles of Renaissance art. The greatest models in all arts were created in that period. In music the genre of madrigal reaches its peak. This article is devoted to the problem of realization of madrigal genre features in the music of Krasnoyarsk composer Vladimir Ponomarev. The characteristic features of the genre, its origins, the conditions of existence as well as the peculiarity of V. Ponomarev,s cycle composition are considered. The composer used the poetry of Siberian authors in his madrigals. The sings of «aesthetics of numbers» spread in Western Europe art in the period of the madrigal genre heyday can be seen in Ponomarev, s cycle composition principles.

Keywords: Madrigal, Renaissance, the lyric genre, the «aesthetics of numbers», V. Ponomarev, madrigals books, Siberian poet,s verses.

 

Демидова Е. П., Робустова Л. П.

«Нелинейное письмо» как один из аспектов творчества Ю. Шибанова. (К 75-летнему юбилею композитора и педагога)

Творчество Ю. Шибанова рассматривается под определенным углом зрения: исследуется некоторые методы его работы (объединенные в общее понятие нелинейное письмо) как отражение современной мировой композиторской проблематики. Анализ методов композиторского творчества предваряется общим обзором деятельности композитора, а также современного состояния культурного пространства, характеризующегося в мире понятием глобализации, где одним из следствий этого процесса явился феномен нелинейного письма, нашедший отражение в музыке Ю. Шибанова.

В статье впервые описаны такие методы современной композиции (авторство принадлежит Ю. Шибанову), как метод ладовой генерации звукорядов, метод конечных разниц и звукорядных операций, а также техника арборесценций (вариационность, блочность, сериальность, тематическое прорастание ткани). Для примеров представлены следующие сочинения композитора: «Посвящение» для фортепиано с оркестром, «Бесы» для симфонического оркестра, «Ричеркар» из сюиты «Чакона. Ричеркар. Канцона» для 3-х роялей и 6-ти исполнителей, «Бражная литургия» для солиста и большого 6-тиголосного хора, «Синфония на 6-ти нотах» для большого симфонического оркестра, Симфоническая сюита («Посвящение», «Элегия», «Бесы», «Пора») по стихам А. Пушкина, кантата «Ябеда» для солистов и хора на стихи А. Сумарокова и В. Капниста.

Ключевые слова: глобализация, нелинейное письмо, композитор, творчество, современность.

Demidova E., Robustova L.

Nonlinear writing as an aspect of Yuri Shibanov’s creative work (on the composer’s 75th anniversary)

The article considers Yuri Shibanov’s creative work at a certain angle by studying some methods of his work (united in the general concept of nonlinear writing) as a reflection of the modern world compositional problematics. The analysis of composer’s creative methods is preceded by an overview of the composer’s work and current condition of cultural space characterized by the concept of globalization. The phenomenon of nonlinear writing, reflected in the works of the composer, has been one of the consequences of this process.

The article is the first to describe such methods of modern composition (the authorship of Yuri Shibanov) as the method of modal scale generation, the method of final differences and scale operations, as well as the arborescence technique (variance, blockiness, serialism, thematic texture germination). The following works of the composer are used as examples: “Dedication” for piano and orchestra, “The Possessed” for symphony orchestra, “Ricercar” from the suite “Chaconne. Ricercar. Canzone” for 3 pianos and 6 performers, “Missa Pototoribis” for the soloist and a large 6-voice choir, “Sinfonia on 6 sheets” for symphony orchestra, Symphonic suite (“Dedication”, “Elegy”, “Demons” and “Time”) written on Pushkin’s poems, сantata “Sneak” for soloists and chorus on the poems by Sumarokov and Kapnist.

Keywords: globalization, nonlinear writing, composer, creativity, modernity.

Штуден Л. Л.

Размышляя о феномене Сильвестрова…

Настоящее эссе представляет собою монолог-размышление о музыке выдающегося украинского композитора Валентина Сильвестрова. Разговор идет о стиле композитора, средствах музыкальной выразительности, семантике его творчества в поставангардный период. Особое внимание уделено определяющей в музыке киевского мастера идее «постлюдийности», созвучной с идеей конца Истории человечества.

Ключевые слова: музыкальный авангард, постлюдийность, метамузыка, багатель, космическая пастораль, пианомания, тембровое эхо, фоновая педаль, кластер.

Shtuden L.

Thoughts on the phenomenon of Sylvestrov…

This essay is a monologue reflecting on the music of a prominent Ukrainian composer Valentyn Sylvestrov. The author talks about the composer’s style, means of musical expression, and semantics of Sylvestrov’s work in post-avantgarde period. Special focus is on the determinant for the Kiev maestro’s music idea of ‘posthumanitism’, consonant with idea of the end of human History.

Keywords: musical avant-garde, posthumanitism, metamusic, bagatelle, cosmic pastoral, pianomania, timbre echo, background pedal, cluster.

 

Леонова Н. В., Овчарова М. А., Шахов П. С.

Исследование свадебного фольклорно-этнографического комплекса мордвы Сибири

Статья посвящена описанию нового научного проекта, проводимого в Новосибирской консерватории при поддержке Российского гуманитарного научного фонда. Целью данного проекта является описание и исследование свадебной обрядности мордовских переселенцев, проживающих на территории юго-восточной части Сибири, выявление процессов ее трансформации в период с первой половины XX до начала XXI века.

Исследование имеет комплексный характер, объединяет и коррелирует исторические, этнографические, фольклористические и этномузыкологические принципы изучения и опирается на широкий круг впервые вводимых в научный оборот архивных, статистических, этнографических и музыкально-фольклорных данных. Основу источниковой базы исследования составляют полевые материалы (аудио-, видеозаписи, фотографии), собранные авторами проекта в 1998–2013 гг. (с 2007 г. – также при финансовой поддержке РГНФ) в районах Алтайского и Красноярского краев, Кемеровской и Новосибирской областей, Республики Хакасии от эрьзянских и мокшанских переселенцев. Итогом данного проекта явится подготовка монографии «Свадебная обрядность мордвы Сибири: опыт комплексного исследования процессов адаптации и трансформации», в структуру которой будет входить исследовательский раздел, приложения, включающие описание свадебных обрядов мордвы (эрзя и мокша) сибирских локальных традиций, схемы, таблицы, иллюстративный материал, нотировки, комментарии.

Ключевые слова: этномузыкознание, фольклористика, этнография, комплексные исследования, традиционная культура сибирских переселенцев, свадьба мордвы, межкультурные взаимодействия, процессы трансформации.

Leonova N., Ovcharova M., Shahov P.

Study of Wedding Folklore and Ethnographic Complex of the Mordvinians of Siberia

The article describes a new research project of the Novosibirsk Conservatory under support of Russian Foundation for Humanities. The purpose of the project is to study and describe wedding rites of Mordvinian settlers dwelling in south-eastern part of Siberia, and to expose their transformation within the period between the first half of the XX and the beginning of the XXI century.

The research is integrated, as it combines and correlates historical, ethnographic, folkloristic and ethnomusicological approaches. The project is based on a variety of archival, statistical, ethnographic and folkloristic data that are newly introduced to the scientific discourse. The principal part of the investigation basis is field material (recordings, videos, and photographs) collected by the authors in 1998-2013 (since 2007 also sponsored by Russian Foundation for Humanities) in Altay, Krasnoyarsk, Kemerovo, Novosibirsk and Khakassia regions from Erzya and Moksha settlers. The actual result of the research will be a monograph “Wedding rites of Siberian Mordvinians: experience of an integrated study of adaptation and transformation process”. It will comprise research section with appendices including descriptions of Mordvinian wedding rites (both Erzya and Moksha) of local Siberian traditions, schemes, figures, illustrations, music and comments.

Keywords: ethnic musicology, folklore studies, ethnography, integrated studies, traditional culture of Siberian settlers, Mordvinian wedding, intercultural connections, adjustment process.

Татаринова А. Д.

Якутский круговой танец оһуохай Хангаласского улуса

В статье рассматриваются образцы якутского оhуохай, записанные в 2010-2011 годах в Хангаласском районе Якутии во время экспедиции ИГИиПМНС СО РАН «Современное состояние круговых танцев осуокай или Запевалы осуокая в памяти народной». Исследовательский интерес к этим материалам вызван тем, что в филологических и этномузыкологических трудах варианты кругового танца данной локальной традиции практически не представлены. В статье анализируются запевы, записанные от трех информантов Хангаласского района, и сравниваются с напевами других локальных традиций. Результаты анализа показывают, что образцы кругового танца двух хангаласских информантов близки между собой. При этом, их метроритмическая организация сходна с оhуохай заречных и вилюйских районов, а мелодическая линия, которая опирается на нисходящие квартовые или терцовые интонации с опорой на нижнем тоне звукоряда, обладает локальными чертами. Запев третьего информанта по своим метроритмическим и звуковысотным параметрам близок к образцам традиции Мегино-Кангаласского района. Следует отметить тот факт, что хангаласская деревня, где родилась запевала, в досоветский период входила в состав вышеуказанного района. Таким образом, целесообразно проводить изучение локальных традиций разных жанров якутского фольклора, опираясь на старые карты административного деления.

Ключевые слова: якутский фольклор, круговой танец, ohуохай, локальные традиции, Хангаласский улус, анализ запевов.

Tatarinova А.

Yakut Circle Dance Ohuokhay of Khangalassky District

This article considers examples of the Yakut ohuokhay dance recorded during an expedition (2010-2011) in Khangalassky district by The Institute for Humanities Research and Indigenous Studies of the North, Siberian branch of the Russian Academy of Science. The materials are of a great research interest due to the rare representation of these circle dances traditions in philological and musicological study. The article analyses solo-melodies of circle dance from three informants of Khangalassky district and compares them with local traditions of other areas. The results of analysis show that solo-melodies of circle dance performed by two singers are similar. The rhythm of their melodies is similar to ohuokhay in the districts of the Viluy River (Viluyssky, Verchne-Viluyssky, Suntarsky and Nurbinsky) and districts across the Lena River from Yakutsk (Megino-Kangalassky, Amginsky, Tattinsky). Although the line of melody, which is based on the fourth and third intervals relying on the lower tone, is different. The melody of third singer is similar to the tradition of Megino-Kangalassky district. In fact, the Khangalas village, where singer was born, was part of the above-mentioned district in the pre-soviet period. Thus, it is a good practice to study local traditions of different genres of Yakut folklore basing on the old administrative maps.Keywords: Yakut folklore, folklore of sakha people, circle dance, ohuokhay, local traditions, Khangalassky district, analysis of the solo-melody.

 

Елиференко Л. Л., Сыченко Г. Б.

К истории изучения интонационной культуры сагайцев

В статье рассматривается история изучения интонационной культуры хакасов-сагайцев. Выявляется постепенное формирование проблематики, связанной с изучением данной диалектной группы хакасов, ее выделение из общего этномузыкологического рассмотрения музыкальной культуры хакасов. Более подробно анализируются вклад новосибирских ученых в собирание и изучение музыкальной культуры хакасов и ее рассмотрение с позиций диалектно-локального подхода.

Ключевые слова: интонационная культура хакасов-сагайцев, история изучения, диалектно-локальный подход

Eliferenko L., Sychenko G.

On the history of studying the intonational culture of the Sagays

The article considers the history of studying the intonational culture of the Khakass-Sagays. Gradual forming of the problematics connected with studying of this Khakass dialect group and its separation from general ethnomusicological studies of the Khakass musical culture are revealed. Contribution of Novosibirsk scholars into collecting and investigation of the Khakass musical culture as well as considering it from dialectological-local approach are analyzed more detailed.

Keywords: intonational culture of the Khakass-Sagays, history of study, dialectological-local approach