Выпуск №2 (8) 2015

СОДЕРЖАНИЕ >>>

Полнотекстовый вариант выпуска

Аннотации, ключевые слова, сведения об авторах

А. П. Ментюков

Искусственный звук и музыкальное интонирование 

В статье рассматривается взаимоотношение искусственного звука и музыкального интонирования. Искусственный звук, в отличие от естественно-акустического, является продуктом электронной технологии, создается методом моделирования из дискретно заданных параметров. Понятие «музыкальное интонирование» толкуется как «род звукоосмысленной деятельности человека», проявляющийся в двух основных формах: а) открытой (явной), б) латентной (скрытой). Интонирование – сознательный процесс, организованный по законам акустики, восприятия, мышления.

Главное противоречие во взаимоотношениях выводится из качественных характеристик искусственного звука на примере формирования тембровой палитры и приема вибрато с мультипликатным эффектом.

Ключевые слова: искусственный звук, акустический звук, электронная технология, музыкальное интонирование, интонарная деятельность, метод дискретного набора, мультипликатный эффект.

Ментюков Александр Павлович – кандидат искусствоведения, профессор кафедры теории музыки Новосибирской государственной консерватории им. М. И. Глинки.

E-mail: mentjukov@hotmail.com

Alexander Mentyukov

Artificial sound and musical intoning

The article considers the relation between artificial sound and musical intoning. Artificial sound as opposed to natural acoustic is a product of electronic technology. It is created by modelling from discrete preset parameters. The notion of ‘musical intoning’ is interpreted as ‘a kind of sound-comprehended human activity’ revealed in two major forms: a) open (obvious), b) latent (concealed). Intoning is a conscious process organized in accordance with the laws of acoustics, perception and thinking.

The main contradiction in interrelation is deduced from quality characteristics of artificial sound on the example of the timbre range formation and vibrato technique with multiplicative effect.

Keywords: artificial sound, acoustic sound, electronic technology, musical intoning, intoning, method of discrete setting, multiplicative effect.

Alexander Mentyukov – PhD in Arts History, Professor at the Department of Music Theory at the Novosibirsk State Conservatoire named after M.I. Glinka

E-mail: mentjukov@hotmail.com

М. Н. Бакуменко

О критериях оценки исполнительства на электронных музыкальных инструментах

Статья посвящена выявлению критериев оценки исполнения на электронных инструментах как инновационного направления в музыкальном образовании. Рассматриваются ключевые проблемы при работе с электронными музыкальными инструментами: выбор педагогического репертуара и особенности его формирования, вопросы аранжировки музыкальных произведений в контексте инструментовки и инструментоведения, гармонии. Аранжировка на электронном инструменте рассматривается как сумма выразительных средств, подчиняющаяся избранной стилистике. В статье приводятся основные требования к электронному музыкальному инструменту в соответствии с его функционалом. Традиционные подходы к аранжировке и инструментальному исполнительству при обращении к электронным музыкальным инструментам рассматриваются сквозь призму инновационных технических средств и особенностей – прежде всего, за счет обращения к звукорежиссерским средствам работы с музыкальной фактурой и звуковым воплощением.

Ключевые слова: электронные музыкальные инструменты, синтезатор, исполнительство, инновационные методики, электронная аранжировка

Бакуменко Михаил Николаевич – кандидат искусствоведения, старший преподаватель кафедры теории музыки Новосибирской государственной консерватории им. М. И. Глинки.

E-mail: mb63@yandex.ru

Mikhail Bakumenko

Criteria for evaluation of electronic musical instrument performing

The article is devoted to the identification of criteria for evaluating performance on electronic instruments as an innovative trend in musical education. It considers the key problems of working with electronic musical instruments such as the choice of repertoire and pedagogical features of its formation, issues of musical works arrangements in the context of instrumentation, orchestration and harmony. Arranging on the electronic instrument is regarded as the amount of expressive means subordinate to the chosen style. The article describes the basic requirements for an electronic musical instrument in accordance with its functionality. Traditional approaches to the arrangement and instrumental performance when accessing the electronic musical instruments are considered through the prism of innovative technical features primarily by reference to sound producing means of working on musical texture and sound implementation.

Keywords: electronic musical instruments, synthesizer, performance, innovative methods, electronic arrangement.

Mikhail Bakumenko – PhD in Arts History, Senior Lecturer at the Music Theory Department of the Glinka Novosibirsk State Conservatoire.

E-mail: mb63@yandex.ru

Л. В. Лейпсон

Трансмедиальный фестиваль «CYNETART» 2014: Человек коммуникативный

Данная статья является попыткой осмысления процесса слияния и гомогенизации искусства, науки и техники. Материалом для анализа и размышлений становятся события одного из самых авторитетных транcмедиальных фестивалей Германии «CYNETART» (Дрезден) 2014 года. Его темой является человек коммуникативный, пытающийся с помощью новых информационных технологий установить связь и взаимопроникновение миров искусства и науки, реальной и виртуальной действительности и даже контакт с другими видами жизни на Земле. Автору статьи удалось присутствовать почти на всех проектах и перформансах фестиваля и принять в некоторых из них интерактивное участие.

Ключевые слова: трансмедиальный, коммуникативный, фестиваль, проект, техника, искусство, наука, эксперимент, виртуальный.

Лейпсон Людмила Викторовна – музыковед. Место работы: Свободная Вальдорфская школа г. Фленсбурга (Германия).

E-mail: ludmila-leipson@yandex.ru

Ludmila Leipson

Transmedia festival CYNETART 2014: Homo communicativus

The article reflects on the process of fusion and homogenization of art, science and new informational technologies. The material for analysis was taken from the festival CYNETART 2014 (Dresden), one of the most reputable events in transmedia art production in Germany. Subject of the festival is what could be called the ‘homo communicativus’, who is attempting by means of informational technologies to connect art and science, real and virtual worlds, and even to contact other forms of life on Earth. The author has visited the most of the festival projects and performances and interactively participated in some of them.

Keywords: transmedia, communicative, festival, project, technology, art, scince, experiment, virtual.

Ludmila Leipson – musicologist. Institution: Freie Waldorfschule Flensburg (Germany), Valentiener Allee 1, D-24941 Flensburg.

E-mail: ludmila-leipson@yandex.ru

Е. А. Бурков

Формирование информационной образовательной среды для реализации смешанного обучения будущего педагога-музыканта

Статья посвящена современным подходам в преподавании дисциплин «информационные технологии», так же освещает вопрос о необходимости готовить будущих педагогов к умению анализировать и систематизировать информацию, приобретать навык проектирования и создания информационного образовательного контента для формирования информационной образовательной среды с целью реализации смешенного обучения при подготовке педагога-музыканта.

Ключевые слова: электронное обучение, информационная образовательная среда, смешенное обучение, информационный образовательный контент, подготовка педагога-музыканта

Бурков Евгений Анатольевич – аспирант кафедры Информационных и коммуникационных технологий в образовании Омского государственного педагогического университета.

Е-mail: burkovevgene@gmail.com

Evgeniy Burkov

Formation of educational information environment to implement blended learning for the future teacher-musician

The article considers modern approaches to teaching ‘information technology’ and highlights the need of preparing future teachers to analyze and organize information, get the hang of designing and creating educational content for the formation of educational information environment in order to implement the blended education when educating the teacher-musician.

Keywords: E-learning, educational information environment, blended learning, educational information content, teacher-musician training

Evgeniy Burkov – postgraduate student at the Department of Information and Communication Technologies in Education of the Omsk State Pedagogical University.

Е-mail: burkovevgene@gmail.com

Б. В. Косяченко

Использование компьютера для контроля и оценки приобретаемых знаний. Pro et contra

В статье рассматриваются современные информационные технологии,  разработанные для сферы образования, проблемы компьютерного тестирования, его достоинства и недостатки, характеристики программного обеспечения, требования к созданию тестов, специфика и возможности компьютерного тестирования в музыкальном вузе.

Ключевые слова: музыкальное образование, информационные технологии, компьютерное тестирование, требования к тестам, возможности применения

Косяченко Борис Васильевич – заведующий кафедрой музыкально-информационных технологий, доцент; Нижегородская государственная консерватория им. М. И. Глинки.

E-mail: borvaskos@mail.ru

Boris Kosyachenko

Use of computer to control and check the acquired knowledge. Pro et contra

The article studies the modern information technologies developed for the sphere of education, the issues of computer testing, its merits and demerits, the characteristics of software, the requirements to the tests creation, specifics and possibilities of computer testing in musical higher education institution.

Keywords: musical education, information technologies, computer testing, test requirements, possibilities of application

Boris Kosyachenko – Associate Professor, Head of the Musical and Information Technologies Department at the Nizhny Novgorod State Glinka Conservatory

E-mail: borvaskos@mail.ru

А. Д. Татаринова

Категория жанра как каталогизационный ключ
к архивированию музыкально-этнографических собраний (на материале якутских коллекций ИРЛИ и Гарвардского университета)

В статье поднимается проблема жанровой классификации якутского музыкального фольклора в связи с созданием Каталога архивных аудио- и видеоматериалов, собранных этномузыковедом и полевиком-исследователем Э. Е. Алексеевым в 1950–1990-х годах. Каталог предполагается к публикации в рамках республиканского проекта «Материальная и духовная культура народов Саха-Якутия XVII – начала XX вв. в музеях мира» и охватывает якутские коллекции Фонограммархива «Пушкинского Дома» (ИРЛИ, Санкт-Петербург) и Архива мировой музыки Гарвардского университета (США).

В настоящее время нет единой классификации жанров якутского фольклора, которая отражала бы синкретическую природу народного творчества с учетом назначения (функции) образцов фольклора, содержания и музыкального языка. При составлении каталога данная проблема должна быть в основном виде решена путём упорядочивания существующих и введения новых терминов, точнее раскрывающих национальные особенности фольклора народов Якутии. Определения жанра, с точки зрения автора статьи, должны быть национально ориентированы и максимально использовать аутентичную, складывающуюся в народе терминологию. Опираясь на труды отечественных и зарубежных этномузыковедов, автор разделяет такой подход к категории музыкального жанра, который будет приемлем как для музыковедов, так и для филологов и этнографов.

Ключевые слова: якутский фольклор, аудиозаписи фольклора, каталог, каталогизация, архивирование, категория жанра, жанровая классификация.

Татаринова Александра Дмитриевна – магистр музыкального искусства, аспирант кафедры этномузыкознания Новосибирской государственной консерватории.

Е-mail: sasha.sakha@mail.ru

Alexandra Tatarinova

Category of genre as cataloguing key to archiving the music and ethnographic collections (on the material of Yakut collections of the Institute of Russian Literature and the Harvard University)

This article considers the problem of genre classification of the Yakut folk music in the context of creating the catalog of archival audio and video materials, collected by ethnomusicologist E. Alekseyev in the 1950s–1990s. The catalog will be published within the framework of the national project “Material and spiritual culture of the peoples of Sakha-Yakutia in the XVII – early XX centuries in museums around the world”. It covers the Yakut collection of the Phonogram-archive of Pushkin House (St. Petersburg) and the Archive of World Music of the Harvard University (USA).

Currently, there is no common classification of Yakut folklore genres, which would reflect the syncretic character of folk art such as unity of function, content and musical structure. When compiling the catalog, this problem should be mainly solved by ordering the existing terms and introduction of the new ones, which would reveal the national characteristics of Yakutia peoples’ folklore in more detail. From the author’s point of view the definitions of the genres should be nationally orientated and built on the authentic terminology. Based on the works of domestic and foreign ethnomusicologists, the author has an approach to making classification of musical genre that would be acceptable for musicologists, philologists and ethnographers.

Keywords: Yakut folklore, folklore audio recording, catalog, catalogization, archiving, genre category, genre classification

Alexandra Tatarinova – Master’s degree in Musical Arts, Postgraduate Student of the Glinka Novosibirsk State Conservatoire.

Е-mail: sasha.sakha@mail.ru

Т. П. Балановская

К вопросу о тембровой специфике
старообрядческого богослужебного пения
(на материале спектрографических исследований певческого звука общины с. Дерсу Приморского края)

Вопрос о тембральной характеристике старообрядческого богослужебного пения является на сегодняшний день одним из актуальных и практически неизученных, вследствие привнесения извне в богослужебно-певческую практику чужеродных исполнительских приёмов. Одной из немногих общин, сохранившей в настоящее время традиции богослужебного пения, является община с. Дерсу Приморского края, состоящая из эмигрантов, вернувшихся на Дальний Восток из Латинской Америки. С помощью заведующего кафедрой музыкальной информатики Московской государственной консерватории им. Чайковского, кандидата технических наук Харуто А. В., был произведён компьютерный анализ спектра певческого звука хора общины с. Дерсу при помощи программы SPAX для ОС Windows, которая осуществляет спектральный анализ фонограммы с фиксацией результата в виде сонограммы, позволяющей проследить тонкости исполнения в части тембра и динамики. Спектрографические исследования тембра мужского хора общины, а также анализ физиологии певческих процессов, позволили установить, что носовой призвук, обнаруженный в тембре хора общины, является характерным для старообрядческой манеры пения защитным механизмом голоса. Назализация звука обусловлена необходимостью увеличения импеданса на уровне гортани для ослабления тонуса голосовых складок, что предохраняет их от повреждения, а также способствует преодолению неприятных ощущений во время фонации в помещениях с нулевой или слабой реверберацией.

Ключевые слова: старообрядчество, богослужебное пение, тембр.

Балановская Татьяна Павловна – преподаватель кафедры хорового дирижирования Приморского краевого колледжа искусств, преподаватель Духовного Училища Владивостокской Епархии.

Е-mail: tbvlad@mail.ru

 

Tatyana Balanovskaya

On the question of the timbre
of Old Believers’ liturgical singing
(based on spectrographic studies
of singing of the Dersu community,
Primorsky Territory)

The issue of tonal characteristics of the Old Believers’ liturgical singing is by far one of the most urgent and virtually unexplored due to the alien-singing performing tricks brought from outside into the liturgical practice. One of the few communities that have been preserved in the present time tradition of liturgical singing is a community in Dersu, Primorsky Territory, consisting of emigrants who returned to the Far East from Latin America. With the assistance of the head of Computer Music Department at the Tchaikovsky Moscow State Conservatory, A. Kharuto, PhD, the sound spectrum of the choir singing of the Dersu community was analyzed by using SPAX software for MS Windows. The software performs spectral analysis of the sound track with the recording of the results in the form of sonogram, which allows tracing the intricacies of performance in terms of timbre and dynamics. Spectrographic studies of the community male choir’s timbre, as well as analysis of vocal physiology processes revealed that nasal overtone found in the timbre of the community choir is characteristic for voice protective mechanism of the Old Believers’ style of singing. Sound nasalization is due to the need of increasing the impedance at the level of the larynx to weaken the tone of the vocal folds, which protects them from damage and helps to overcome discomfort during phonation in rooms with zero or low reverberation.

Keywords: Old Believers, liturgical singing, timbre.

Tatyana Balanovskaya – teacher at the Choral Conducting Department of the Primorsky Regional College of Arts, teacher at the Religious School of Vladivostok diocese.

Е-mail: tbvlad@mail.ru

 

 

П. А. Мичков, Н. А. Чистяков

Методологические аспекты информационной системы «Музыкальная культура Сибири»

В статье излагаются некоторые аспекты формирования проекта информационной системы «Музыкальная культура Сибири». Предложены принципы технологического решения, обеспечения доступа и защиты информации, рассматриваются проблемы структурирования данных при подходе к подобному типу задач.

Ключевые слова: информационная система, музыкальная информация, Музыкальная культура Сибири, веб-ресурс, базы данных.

Мичков Павел Александрович – руководитель отдела информационных и медиаресурсов Новосибирской государственной консерватории имени М. И. Глинки.

E-mail: michkovpa@mail.ru

Чистяков Николай Александрович – руководитель лаборатории информационных технологий Новосибирского государственного технического университета.

E-mail: nikolay.chistyakov@gmail.com

Pavel Michkov, Nikolay Chistyakov

Methodological aspects of information system ‘Musical culture of Siberia’

The article presents some aspects of the project formation of information system ‘Musical culture of Siberia’. The principles of technological solutions, access and data protection are proposed, the problems of data structuring is considered approaching a similar type of problems.

Keywords: information system, music information, Musical culture of Siberia, website, databases.

Pavel Michkov – Нead of the Information and Media Resources Department at the Novosibirsk State Conservatoire named after M. I. Glinka.

E-mail: michkovpa@mail.ru

 

Nikolay Chistyakov – Head of the Information Technologies Laboratory at the Novosibirsk State Technical University.

E-mail: nikolay.chistyakov@gmail.com

Круглый стол «Информационная база “Музыкальная культура Сибири”»

В данной работе представлены материалы круглого стола «Информационная база “Музыкальная культура Сибири”», состоявшегося в Новосибирской консерватории в рамках IV Всероссийской научно-практической конференции (с международным участием) «Информационные технологии в музыкальном искусстве и образовании. Вопросы теории, методологии и практики». Работа выполняется при поддержке Российского гуманитарного научного фонда, проект № 14-04-12011. В ходе круглого стола музыковедами консерватории обсуждались такие вопросы как выработка методологических принципов формирования информационной базы, типология массивов традиционной и академической музыки, разработка принципов их структурного оформления и форм отражения в формате информационной системы,  решение задачи адекватного отражения многообразно представленных типов традиционной культуры народов Сибири и видов академической музыки.

Ключевые слова: музыкальная культура Сибири, информационная база, конференция, круглый стол, сибирское музыкознание, Новосибирская консерватория.

The round table “Information base ‘Musical culture of Siberia’ ”

This work presents materials of the round table “Information base ‘Musical culture of Siberia’ ” held at the Novosibirsk Conservatoire during the IV All-Russian scientific and practical conference (with international participants) ‘Information technologies in musical art and education. Issues of theory, methodology and practice’. The work is carried out under the support of Russian Humanitarian Science Fund, project No 14-04-12011. During the round table the Conservatoire musicologists discussed the following questions: development of methodological principles of forming the information base, typology of the traditional and academic music corpora, development of the principles of their structural layout and forms of reflection in the format of information system, solution for an appropriate reflection of diverse types of Siberian peoples’ culture and kinds of academic music.

Keywords: musical culture of Siberia, information base, conference, round table, Siberian musicology, Novosibirsk State Conservatoire.

 

В. О. Петров

Негатив как содержательный концепт музыкальных сочинений ХХ –
начала ХХI веков

Статья посвящена одному из актуальных для современного музыкального искусства содержательных концептов – негативу, формирующемуся благодаря использованию композиторами таких образных категорий, как война, природные стихии с их трагическими последствиями, приводящие к постепенному уничтожению жизни, атом, эксперименты в области которого грозят человеческому существованию, трагическая судьба отдельной личности, раскрывающая проблему размежевания общества, непонимания одних людей другими и – в самом широком смысле – проблему «человек и общество» и т. д. Доказывается, что негатив становится едва ли не превалирующим концептом современности. В статье рассматриваются произведения Д. Адамса, Ф. Ржевски, П. Васкса, Х. Лахенмана, Г. Айнема. При анализе этих сочинений основное внимание уделяется полноте раскрытия негатива как концепта, соотношению музыки и текста, музыки и сценического действия.

Ключевые слова: современная музыка, концептуализм, негатив, содержательный концепт, трагедия.

Петров Владислав Олегович – доктор искусствоведения, доцент кафедры теории и истории музыки Астраханской государственной консерватории.

E-mail: petrovagk@yandex.ru

Vladislav Petrov

Negative as a meaningful concept
of musical compositions of the XX –
early XXI centuries

The article is devoted to the negative, one of the meaningful concepts relevant to modern musical art. It is formed by the composers’ use of such categories as war, natural disasters with their tragic consequences, leading to the gradual destruction of life, atom experiments threatening human existence, an individual’s tragic fate reflecting the problem of the society demarcation, misunderstanding between people, and — in the broadest sense – the problem of «man and society», etc. It is proved that the negative becomes almost the prevailing concept of modernity. The article considers the works of D. Adams, F. Rzewski, P. Vasks, H. Lachenmann, H. Einem. In the analysis of these works the focus is on the completeness of the negative disclosure as a concept, the relationship of music and text, music and stage action.

Keywords: contemporary music, conceptualism, negative, meaningful concept, tragedy

Vladislav Petrov – D.A., Associate Professor at the Theory and History of Music Department of the Astrakhan State Conservatory.

E-mail: petrovagk@yandex.ru

Е. З. Ишанкулова, Е. В. Панкина

Жанровая атрибуция номеров
в мадригальных комедиях
Адриано Банкьери

В статье раскрывается проблема жанровой атрибуции номеров мадригальных комедий А. Банкьери «Старческое сумасбродство» (La Pazzia Senile, 1598) и «Представление в масленичный четверг» (Il Festino nella sera del giovedi grasso avanti cena, 1608) в условиях отсутствия авторского жанрового обозначения или неоднозначных межжанровых решений, вплоть до подмены заявленного жанра иным. Жанровая атрибуция номеров происходит в опоре на признаки итальянских вокальных видов, дифференцированные автором статьи на первичные и вторичные. Представлена авторская систематизация номеров по трём основным группам: мадригалы, песенно-танцевальные жанры и жанровые контаминации, с описанием характерных признаков жанров на примере анализа номеров, а также рассмотрены образцы, не поддающиеся однозначной жанровой атрибуции, в связи с проявлением в них крайней степени видовых взаимодействий. В результате очевидным становится влияние на мадригальную комедию ключевой эстетической концепции Возрождения – varietб, а точнее, ее преломление через идею «макаронии» как стилистической эклектики. Мадригальная комедия занимает особое место в процессе разрастания художественного значения Макаронии. В ней не только отражается движение от грубой пародии к высокой трагикомедии, но и раскрывается двойственная природа времени наложения ренессансных и барочных тенденций, ярким следствием чего является разноголосица и «мешанина» «высоких» и «низких» жанров.

Ключевые слова: мадригальная комедия, Адриано Банкьери, музыкальные жанры эпохи Возрождения, мадригал, песенно-танцевальные жанры, varietа.

Панкина Елена Валериевна, Новосибирская государственная консерватория имени М. И. Глинки, проректор по учебной работе, доцент кафедры истории музыки, кандидат искусствоведения.

E-mail: 2mikep@mail.ru

Ишанкулова Елена Зоировна – выпускница аспирантуры (2013), соискатель научной степени кандидата искусствоведения по кафедре истории музыки Новосибирской государственной консерватории имени М.И. Глинки.

E-mail: trini20@yandex.ru

Elena Pankina, Elena Ishankulova

Genre attribution of numbers
in madrigal comedies
by Adriano Banchieri

The article reveals the problem of genre attribution of numbers in madrigal comedies by A. Banchieri ‘Senile Humor’ (La Pazzia Senile, 1598) and ‘Submission to the Pancake Thursday’ (Il Festino nella sera del giovedi grasso avanti cena, 1608) in the absence of the author’s genre designations or ambiguous inter-genre solutions, up to the substitution of the specified genre by a different one. Genre attribution of numbers is based on reliance on signs of Italian vocal types, differentiated by the author on the primary and secondary. The author presents systematization of numbers into three main groups: madrigals, song and dance genres and genre contamination, with the description of characteristic genres features on the example of numbers analysis. Samples that cannot be attributed to the unique genre in connection with the display in them of an extreme degree of species interactions are also examined. As a result, the influence of varietб (the Renaissance key aesthetic concept) on madrigal comedy, or rather its refraction through the idea of ‘macaroni’ as a stylistic eclecticism becomes obvious. Madrigal comedy takes a special place in the process of expansion of Macaroni artistic values. It not only reflects the movement from rough parody to high tragicomedy, but also reveals the dual nature of time, combining Renaissance and Baroque trends, with the «mishmash» of «high» and «low» genres being the consequence of that.

Keywords: Madrigal comedy, Adriano Banchieri, Renaissance musical genres, madrigal, song and dance genres, varietа.

Elena Pankina – PhD in Arts History, Associate Professor at the Department of History of Music, Prorector of education at the Novosibirsk State Conservatoire named after M. I. Glinka.

E-mail: 2mikep@mail.ru

Elena Ishankulova – Postgraduate alumnus (2013), Candidate for PhD in Arts History at the Music History Department of the Glinka Novosibirsk State Conservatoire.

E-mail: trini20@yandex.ru

Я. Н. Файн

О понятии интонации
в музыкально-теоретической концепции
Б. Яворского

Цель статьи – уточнение взгляда на интонацию как важнейший компонент музыкально-теоретической системы, притом именно в контексте концепции Б. Л. Яворского. В отечественной музыкальной науке господствует традиция связывать понятие интонации и разработку ее теории исключительно с именем и трудами Б. В. Асафьева. Подтверждение тому – отсутствие не только анализа, но даже упоминания понятия интонации в связи с концепцией Б. Л. Яворского в учебнике «Музыкально-теоретические системы» [13, с. 375–394]. Между тем, Яворский системно применил понятие интонации еще в 1908 г., в первой опубликованной работе «Строение музыкальной речи», дав ему четкое научное определение. Однако главным представляется не вопрос приоритета, а системность включения понятия в теоретический контекст. Это немаловажно и для понимания музыкально-исторических взглядов обоих ученых. В связи с этим возникла необходимость сопоставления трактовки понятия интонации Асафьевым и Яворским в ситуации его использования как инструмента научной критики концепции Э. Курта в связи с публикацией русского перевода его «Основ линеарного контрапункта» (1931). Именно здесь степень системности применения понятия интонации обоими учеными проявилась в ярко заостренной форме.

Ключевые слова: музыкально-теоретическая система, лад, тяготение, гармония, интонация, системность.

Файн Яков Наумович – кандидат искусствоведения, доцент кафедры теории музыки Новосибирской государственной консерватории имени М.И. Глинки, член Союза композиторов России.

E-mail: jnfein@yandex.ru

Yakov Fayn

On the notion of intonation in Yavorsky’s musical and theoretical conception

The purpose of this article is more precise definition of the view at the intonation as the most important component of musical-theoretical system and besides in the very context of the B. L. Yavorsky’s conception. In the musical science of our country the tradition to bind the intonation concept and the working out its theory exclusively with the name and works of B. V. Asafiev prevails. This is confirmed with a lack not only of the analysis but also of the record of the intonation concept in connection with the B. L. Yavorsky’s conception in the textbook ‘Musical-theoretical Systems’ [13, p. 375–394]. Meanwhile Yavorsky had systematically applied the intonation concept as early as 1908 in the first published work ‘The Structure of Musical Speech’ having formulated its clear scientific definition. However the chief question is not the priority but the systemacity of the concept inclusion into the theoretical context. That is of no small importance for the interpretation of the both scientists’ musical-historical views. In this connection the necessity to confront the interpretation of the intonation concept by Asafiev & Yavorsky in the situation of its using as an instrument of scientific critic of E. Kurth’s conception in connection with the publishing of his ‘Fundamentals of linear Counterpointe’ (‘Grundlagen des linearen Kontrapunkts’) in translation into Russian (1931) has been arisen. Just here the degree of systemacity of the intonation concept application by both scientists becomes apparent in the strikingly pointed form.

Keywords: musical-theoretical system, ‘lad’ (intonational-harmonical complex), gravity, harmony, intonation, systemacity.

Yakov Fayn – PhD in Arts, Assistant Professor at the Music Theory Department of the Novosibirsk State Conservatoire named after M. Glinka, member of Russian Composers Union.

E-mail: jnfein@yandex.ru

М. Н. Булева

Об индивидуальных композиторских стилях болгарских классиков

Музыкальное мышление болгарских композиторов является историко-теоретической проблемой, которая имеет особо существенное значение для осмысления культурных процессов в Болгарии с конца ХІХ до середины ХХ-го века. Появление индивидуальных творческих стилей в болгарском духовном пространстве является большим культурным событием в период между двумя мировыми войнами. Объединяющими гармоническими средствами в творчестве болгарских классиков до середины 40-х годов являются миксодиатоника и симметричный уменьшенный лад. В статье рассматриваются их проявления в творчестве Любомира Пипкова (в условиях модального мышления) и Веселина Стоянова (в условиях тонального мышления).

Ключевые слова: миксодиатоника, симметричный уменьшенный лад, модальность, болгарские композиторы, Любомир Пипков, Веселин Стоянов.

Булева Марияна Николаевна, доцент доктор, работает в Великотырновском университете с 1993 года. Член Союза болгарских композиторов и ассоциированный член Болгарской академии наук – Института исследования искусств (исследовательская группа «Музыкальная культура и информация»).

E-mail: mar_bul@abv.bg

Mariуana Buleva

On Individual Composition Styles
of Bulgarian Classical Composers

The musical thinking of Bulgarian composers is a historical and theoretical issue which is of considerable importance for the reflection upon cultural processes in Bulgaria of the late 19th and early 20th century. The emergence of individual creative styles in the Bulgarian artistic milieu constitutes a consequential development in the period between the two world wars. Common harmonic tools in the works of Bulgarian classical composers until the mid-1940s are mixodiatonic and symmetric modes. Their manifestation is analyzed in the article, particularly in the works of Lyubomir Pipkov (in the conditions of modal thinking) and Vesselin Stoyanov (in the conditions of tonal thinking).

Keywords: mixodiatonic, symmetric modes, modality, Bulgarian composers, Lyubomir Pipkov, Vesselin Stoyanov

Mariуana Buleva, D.A., Associate Professor. She has been working at VTU since 1993. Mariana Buleva is a member of the Union of Bulgarian Composers and an associated member of the Bulgarian Academy of Sciences – Institute of Art Studies, ‘Musical Culture and Information’ Research Group.

E-mail: mar_bul@abv.bg

Лаура М. Снайдер

Преподавание курса
музыкального исследования

В своей работе американский музыковед, директор нотно-музыкальной библиотеки Университета Маунт Эллисон Лаура М. Снайдер излагает основные позиции преподаваемой ею учебной дисциплины по музыкальной библиографии. Данный курс ведется у аспирантов и предназначен для освоения основных навыков по работе с фондами музыкальных библиотек и владения современными инструментами поиска информации.

Ключевые слова: музыкальная библиотека, музыкальная информация, музыкальное исследование, методика музыкальной библиографии.

Автор перевода: Мичков Павел Александрович – руководитель отдела информационных и медиаресурсов Новосибирской государственной консерватории имени М. И. Глинки.

E-mail: michkovpa@mail.ru

Teaching the Graduate
Music Research Course
In this article the American musicologist, director of Music Library of the University of Mount Allison Laura M. Snyder sets out the basic positions of her music bibliography course. This course is taught to graduate students and is designed to develop basic skills for working with the funds of musical libraries and knowledge of modern tools of information retrieval.Keywords: music library, music information, music research, the technique of musical bibliography.

Translated by Pavel Michkov. Нead of Information and Media Resources Department of the Novosibirsk State Conservatory named after M. Glinka.

E-mail: michkovpa@mail.ru