Выпуск №4 (10) 2015

СОДЕРЖАНИЕ >>>

Полнотекстовый вариант выпуска

Аннотации и ключевые слова

Дубровская М. Ю., Иконникова Я. А.

Историческое значение профессионального диалога музыкантов Новосибирска и Саппоро в развитии российско-японских контактов на рубеже XX–XXI столетий

В статье представлен анализ результатов творческого взаимодействия российских и японских музыкантов – жителей городов-побратимов Новосибирска и Саппоро – в период 1990–2000-х гг. Рассмотрение предмета в исторической ретроспективе на материале одного из важных компонентов международной деятельности НГК имени М. И. Глинки позволяет сделать вывод о значении профессионального диалога специалистов-музыкантов Новосибирска и Саппоро для расширения и углубления взаимопознания, установления постоянных человеческих и творческих связей россиян и японцев, обогащения концертной и научной деятельности педагогов и студентов Новосибирской консерватории. Изучение материалов широкого побратимского движения России и Японии способствовало выявлению специфических тенденций в процессах сотрудничества Новосибирска и Саппоро.

Ключевые слова: российско-японские контакты, города-побратимы, музыкальные связи, концертная и научная деятельность, специфические тенденции.

Дубровская Марина Юзефовна – доктор искусствоведения, профессор, заведующая кафедрой этномузыкознания НГК  им. М. И. Глинки.

Е-mail: m-dubrovskaya53@mail.ru

Иконникова Яна Андреевна – студентка V курса теоретико-композиторского факультета НГК им. М. И. Глинки.

Е-mail:  yana-ikonnikova@yandex.ru

Dubrovskaya M. Yu., Ikonnikova Ya. A.

The historical importance of professional dialogue of musicians of Novosibirsk and Sapporo in the development of Russian-Japanese contacts at the turn of the XX–XXI centuries

The article presents the analysis of the results of the creative cooperation between Russian and Japanese musicians – residents of twin cities of Novosibirsk and Sapporo in the period 1990–2000-ies. The consideration of the subject in a historical retrospective of one of the important components of international activities of the Novosibirsk Conservatoire allows to make a conclusion about the value of professional dialogue of experts-musicians of Novosibirsk and Sapporo for the expansion and deepening of mutual understanding, establishment of permanent human and creative relationships of Japanese and Russians, enriching concert and research activities of teachers and students of the Novosibirsk Conservatoire. Studying of materials of a twin city’s wide movement in Russia and Japan led to the identification of specific trends in the processes of cooperation between Novosibirsk and Sapporo.

Keywords: Russian-Japanese contacts, twin cities, musical communication, concert and research activities, specific trends.

Marina Dubrovskaya  – Doctor of Arts, Professor, Head of the Department of Ethnomusicology at the Novosibirsk State Conservatoire named after M. I. Glinka.

Е-mail: m-dubrovskaya53@mail.ru

Yana  Ikonnikova – V-year student of the Theoretical and Composition faculty at the Novosibirsk State Conservatoire named after M. I. Glinka

Е-mail: yana-ikonnikova@yandex.ru

Говорухина М. А.

Кёбер-сэнсэй и учитель Чайковский

Статья посвящена Рафаилу Густавовичу Кёберу (1848–1923) – известному в Японии философу и музыканту, выпускнику Московской консерватории и ученику П. И. Чайковского по теоретическим дисциплинам. Некоторые факты и даже этапы биографии Кёбера требует уточнения. Автор, опираясь на отчеты Московской консерватории Русского музыкального общества и историческую литературу, реконструирует малоизвестный и противоречивый с точки зрения фактов период обучения Кёбера в Московской консерватории, в том числе и в теоретических классах П. И. Чайковского; уточняет некоторые факты биографии Кёбера, связанные с его музыкальной деятельностью в Германии и Японии. Отдельное внимание уделяется взаимоотношениям П. И. Чайковского и Р. Г. Кёбера как учителя и ученика.

Ключевые слова: Р. Кёбер, П. Чайковский, Московская консерватория, Япония, ученики П. И. Чайковского.

Говорухина Марина Александровна – аспирант, Уральская государственная консерватория им. М. П. Мусоргского.

E-mail: Govorukhina_MA@mail.ru

Govorukhina M. А.

Sensei Koeber and teacher Tchaikovsky

The article is devoted to Raphael Gustavovich Koeber (1848–1923), a well-known philosopher and musician in Japan, a graduate of the Moscow Conservatory and Tchaikovsky’s student on theoretical disciplines. Some facts and events of Koeber’s biography require some clarification. Basing on the reports of the Moscow Conservatory’s Russian Musical Society and historical literature, the author specifies little-known and contradictory information about the period of Koeber’s education at the Moscow Conservatory, including Tchaikovsky’s theoretical classes. The author also clarifies some of Koeber’s biographical facts related to his musical work in Germany and Japan. The “teacher-student” relationship between Tchaikovsky and Koeber is also specially considered.

Keywords: Koeber, Tchaikovsky, Moscow Conservatory, Japan, Tchaikovsky’s students.

Marina Govorukhina – Postgraduate student at the Ural State Conservatoire named after M. P. Mussorgsky

E-mail: Govorukhina_MA@mail.ru

Такахаси Кэнъитиро.

Японизм в русской модернистской музыке: поэтика романсов Стравинского и Лурье на японские стихотворения

В настоящей статье рассматривается вопрос о роли японского искусства в русской модернистской музыке начала ХХ века на материале «японских романсов» Игоря Стравинского и Артура Лурье, сочиненных в 1910-х годах. Оба композитора-модерниста хотели отказаться от традиционной западной музыки (тональной, конструктивной, с геометрической перспективой). Но в данных произведениях отказывались совершенно противоположным образом. Стравинский обратился к «линеарной перспективе» и «двухмерности», которые нашел в японских стихотворениях и гравюрах. Он воплотил это в музыке с помощью метрико-ритмического приема и других. Лурье же стремился к «внутренней перспективе», «трехмерности» и «рельефности», утверждая в качестве начал для музыки «преодоление линеарности» и «субстанциональность элементов». Он, заимствуя из русского футуристического искусства различные приемы для создания рельефности звуков и увеличения музыкального пространства, воплотил свои основные положения об искусстве в данной сюите. Таким образом, в «японских романсах» двух русских композиторов-модернистов мы обнаружили два противоположных отношения к «перспективе» и «измерениям». Это, возможно, соответствует тому, что в сфере живописи русского авангарда К. Малевич искал беспредметность в двух измерениях, а В. Татлин, наоборот, направлялся к объемности трех измерений.

Ключевые слова: японизм, Стравинский, Лурье, романс, перспектива, измерение, модернистская музыка, русский футуризм, русский авангард.

Такахаси Кэнъитиро – профессор факультета иностранных языков Университета Саппоро в Японии, Ph.D. (Humanities and Social Sciences).

E-mail: kenken@asa.email.ne.jp

Takahashi Kenichiro.

Japonism in Russian modernist music: the poetics of the Japanese songs of Stravinsky and Louriй

This article discusses the issue of the role of Japanese art in Russian modernist music in the early 20th century on the material of the “Japanese romances” of Igor Stravinsky and Arthur Louriй, which were composed in the 1910s. Both of the modernist composers abandoned traditional Western music (tonal, constructive, with geometric perspective). However they did so in these works in completely opposite ways. Stravinsky sought “the linear perspective” and “two-dimensionality” which he found in Japanese verses and prints. He embodied these concepts, using a metric-rhythmic technique. On the other hand, Louriй sought “the internal perspective”, “three-dimensionality” and “relief”, asserting “overcoming linearity” and “substantiality of elements” as the principles of music. He realized them in this suite, borrowing from the Russian Futurist art various techniques to create relief sounds and increase musical space. Thus, we found in the “Japanese romances” of these Russian modernist composers two opposing attitudes to “perspective” and “dimensions”. This may correspond to the fact that in Russian avant-garde paintings K. Malevich sought “objectlessness” in two dimensions, and V. Tatlin, on the contrary, strove for “volume” of three dimensions.

Keywords: japonism, Stravinsky, Louriй, romance, perspective, dimension, modernist music, Russian futurism, Russian avant-garde.

Kenichiro Takahashi – Professor at the Faculty of Foreign Languages of Sapporo University, Japan, Ph.D. (Humanities and Social Sciences).

E-mail: kenken@asa.email.ne.jp

Ерёменко Г. А.

Звукообразы Японии в европейской музыке ХХ века

Диалог Восток–Запад во вводном разделе статьи рассмотрен в культурно-историческом аспекте. Привлечены мнения французского ученого-антрополога К. Леви-Стросса в отношении сути проблемы и перспектив изучения европейскими исследователями «инонациональных» культур. Несмотря на важные различия восточного и западного мышления, взгляд «извне» позволяет выявить неизменные, типологические черты иных культур, постепенно преодолеть ориентальный экзотизм, т.е. акцентирование иноземно-причудливых деталей и проникнуть в механизмы функционирования композиционно-стилистической системы неевропейского типа творчества.

Основное внимание в статье уделяется взаимоотношениям европейского композиторского профессионализма и традиционной музыки Японии. Их развитие направлено к передаче своеобразия японской музыкальной традиции в целях открытия в «чужом» новых выразительных возможностей для композиторов-европейцев. В русле музыкального японизма охарактеризован ряд музыкальных произведений разных жанров (Пуччини, Орф, Стравинский) первой половины ХХ в. Показаны техники цитирования, стилизации тематического материала, тембров национальных инструментов, звуковысотных конструкций, японской музыкально-речевой декламации.

Углубление контактов с японской музыкальной культурой обнаруживают поиски музыкального авангарда. Принцип моделирования основных параметров традиционной музыки Японии в анализируемых произведениях Мессиана, Губайдулиной, Ксенакиса определил сонористическую трактовку композиторами-авангардистами неевропейских влияний.

Ключевые слова: Восток, Запад, Япония, традиционная музыка, европейские композиторы, музыкальный авангард, ориентальные звукообразы, лады пентатоники, национальные инструменты, сонористика.

Ерёменко Галина Анатольевна – кандидат искусствоведения, профессор кафедры истории музыки Новосибирской государственной консерватории им. М. И. Глинки.

Е-mail: erema49@mail.ru

Eremenko G. А.

Sound images of Japan in European music of the XX century

The East-West dialogue is considered in the cultural-historical aspect in the introductory section of the article. The opinions of French scientist-anthropologist K. Levi-Strauss in regard to the essence of the problem and perspectives of the researching of other nationalities cultures by European scientists were used. Despite of important difference between Eastern and Western ways of thinking, the view from the outside allows to distinguish unchanged typological features of other cultures, gradually overcome oriental exoticism, i.e. accentuation of the exotic arabesque details and penetrate into mechanisms of functioning of compositional and stylistic system of non-European type of creation.

The main attention in the article is paid to mutual relations of European composer’s professionalism and traditional music of Japan. Their development is directed to transmission of originality of Japanese musical tradition in order to open new expressive opportunities in alien sphere for European composers. In line of music Japonism, a number of music works of different genres (Puccini, Orff, Stravinsky) of the first half of the XX century was characterized. There were shown techniques of quotation, stylization of the thematic material, the timbres of national instruments, pitch structures of Japanese musical and verbal recitation.

Deepening contacts with Japanese music culture finds out the searches of music avant-garde. The principle of modeling of the basic parameters of Japanese traditional music in analyzed works of Messiaen, Gubaidulina, Ksenakis defined a avant-garde composers’ version of non-European influences.

Keywords: East, West, Japan, traditional music, European composers, music avant-garde, oriental sound images, Pentatonic modes, national instruments, sonoristics.

Galina Eremenko – PhD in Arts History, Professor at  the Music History Department  of the Novosibirsk State Conservatoire named after M. I. Glinka.

Е-mail: erema49@mail.ru

Максимова А. М.

К вопросу об истоках формирования композиторского фольклоризма в раннем симфоническом творчестве японских композиторов

Статья содержит первичное описание процесса становления в 1930-е годы методов работы японских симфонистов с традиционными первоисточниками. Материалом служит пьеса для симфонического оркестра «Этэнраку» Коноэ Хидэмаро (1898–1973), созданная в 1931 г.

Обращение Х. Коноэ к классическому наследию Японии, древней оркестровой музыке Гагаку, обосновывается следующими причинами: принадлежностью автора к родовой аристократии, обучением в школе Гакусюин, и учебой у Ямады Косаку, стремившегося к созданию национального по духу симфонизма. Созвучностью творческих устремлений Х. Коноэ и К. Ямады обусловлено создание переложения для симфонического оркестра знаменитой пьесы Гагаку «Этэнраку», осуществленное Х. Коноэ в русле композиторского этнографизма. Путем изыскания специальных способов звукоизвлечения и нестандартных тембровых комбинаций автор в «Этэнраку» добивается от европейских оркестровых инструментов почвенного «японского» звучания, в подражание традиционным инструментам оркестра Гагаку.

Предлагается вывод о том, что апробированный Х. Коноэ метод переложения, критически осмысленный основоположником японской композиторской школы К. Ямадой, способствовал достижению нового уровня воплощения национального в японском симфонизме, который можно обозначить в качестве композиторского фольклоризма.

Ключевые слова: Этэнраку, Коноэ Хидэмаро, метод переложения, Цурукамэ, Ямада Косаку, композиторский этнографизм.

Максимова Анастасия Михайловна – аспирантка кафедры этномузыкознания Новосибирской государственной консерватории им. М. И. Глинки

Е-mail: maxalt@mail.ru

Maximova A. М.

On the question of sources forming a composer’s symphonic folklorism in the early works of Japanese composers

The article contains an initial description of the formation process of the Japanese symphonists’ methods of working with traditional sources in the 1930s. The material is a piece for symphony orchestra «Etenraku» by Konoe Hidemaro (1898-1973) created in 1931.

Konoe’s drawing on Japanese classical heritage and Gagaku ancient orchestral music is justified by the following reasons: the author belonged to the aristocracy, studied at Gakushuin school, and learnt from Kosaku Yamada, who sought to create a national spirit of the symphony. The creation of arrangements for symphony orchestra of a famous Gagaku’s play «Etenraku» is due to Konoe’s and Yamada’s creative aspirations. Konoe implemented it in line with the composer’s ethnographism. By finding special ways of sound and innovative combinations of timbre, the author of «Etenraku» makes the European orchestral instruments to sound ‘Japanese’ imitating the traditional instruments of the Gagaku orchestra.

It is concluded that Konoe’s appraised method of transcriptions, criticaly reflected upon by Yamada, the founder of Japanese school of composition, helped to achieve a new level of realizing the national Japanese symphonism, which can be designated as a composer’s folklorism of composition.

Keywords: Etenraku, Hidemaro Konoe, transcriptions method, Tsurukame, Kosaku Yamada, composer’s ethnographism.

Anastasia Maximova – post-graduate student of the Ethnomusicology Department at the Novosibirsk State Conservatoire named after M. I. Glinka.

Е-mail: maxalt@mail.ru

Чабанец Е. Н.

Искусства Японии: одно во всем и все в едином

Искусства Японии представляются инструментом духовно-нравственного формирования личности, традиционализм сферы искусств позволил сохранить их аутентичность и консервативный центр общей философско-духовной базы, где, сохраняя истоки, Япония впускает новшества в мобильную периферию, связанные с веянием современности. Искусства выступают универсальным инструментом, социальным тренажером и т. д., как аналогизаторы проходящих процессов в обществе.

Ключевые слова: Искусства, Япония, культура, философия искусств, духовные практики, традиционность, духовность, ассимиляция искусств, духовность искусств, история японских искусств.

Чабанец Елена Николаевна, кандидат философских наук, преподаватель кафедры востоковедения Томского государственного университета.

E-mail: elenachab@sibmail.com

Chabanets E. N.

Art of Japan: one in all and all in one

Japanese arts might be considered as a tool of moral and spiritual formation of a person. Traditionalism of arts helps to preserve their authenticity and conservative core of the general philosophical and spiritual foundation. Thus, Japan accepts novelties of the modern world in its mobile periphery but maintains its cultural roots. Arts are considered a universal tool, a social simulator, etc., as they carry analogy to undergoing processes in the society.

Keywords:  Arts, Japan, culture, philosophy of arts, spiritual practices, conventionalism, spirituality, assimilation of arts, spirituality of arts, history of Japanese arts.

Elena Chabanets – Candidate of philosophical sciences, Lecturer at the Department of Oriental Studies of the Tomsk State University.

E-mail: elenachab@sibmail.com

Shishikura Masaya.

Transcending Musical Bodies:

Embodiment of Multiple Bonds of the Ogasawara Islands

This article explores musical bodies that connect people beyond historical and geopolitical boundaries. Drawing a case from the Ogasawara Islands, Japan, it explicates how musical bodies embody multiple pasts of this small island community. Since the first settlement in 1830, the Ogasawara Islanders have suffered various hardships, including Japanese colonisation (1870s), discrimination at home, forced evacuation during the Pacific War (1941–1945), segregated life under the US Navy (1946–1968), and reversion to Japanese administration (1968). Reflecting the entangled history, various musical genres are present in Ogasawara today, including taiko drumming, Micronesian dance, and hula. The variety of musical activities appears to represent a fracturing of memories and identity. However, I argue that these musical activities rather embody multiple bonds of Ogasawara with many others. Here, musical bodies take a significant role. The performing bodies produce corporeal experiences of  Ogasawara’s multiple pasts, and affirm extended relationships of this small/remote community. By referring to such concepts as “historical reenactment” and “historically informed performance,” the article identifies Ogasawara within a plurality of histories and cultures that transcends our conventional concepts of history, culture, and the nation.

Keywords: The Ogasawara Islands (Japan), musical bodies, plurality, historical reenactment, historically informed performance

Shishikura Masaya.

Transcending Musical Bodies:

Embodiment of Multiple Bonds of the Ogasawara Islands

This article explores musical bodies that connect people beyond historical and geopolitical boundaries. Drawing a case from the Ogasawara Islands, Japan, it explicates how musical bodies embody multiple pasts of this small island community. Since the first settlement in 1830, the Ogasawara Islanders have suffered various hardships, including Japanese colonisation (1870s), discrimination at home, forced evacuation during the Pacific War (1941–1945), segregated life under the US Navy (1946–1968), and reversion to Japanese administration (1968). Reflecting the entangled history, various musical genres are present in Ogasawara today, including taiko drumming, Micronesian dance, and hula. The variety of musical activities appears to represent a fracturing of memories and identity. However, I argue that these musical activities rather embody multiple bonds of Ogasawara with many others. Here, musical bodies take a significant role. The performing bodies produce corporeal experiences of  Ogasawara’s multiple pasts, and affirm extended relationships of this small/remote community. By referring to such concepts as “historical reenactment” and “historically informed performance,” the article identifies Ogasawara within a plurality of histories and cultures that transcends our conventional concepts of history, culture, and the nation.

Keywords: The Ogasawara Islands (Japan), musical bodies, plurality, historical reenactment, historically informed performance.

Шишикура Масая.

Трансцендентность музыкальных форм: воплощение множественности связей островов Огасавара.

Перевод Юлии Магомедовой

В статье исследуются музыкальные формы, объединяющие людей вне исторических и геополитических границ. Описывая случай с островами Огасавара (Япония), автор объясняет, как музыкальные формы воплощают разнообразие прошлого этого небольшого островного сообщества. С момента первого поселения в 1830 г. жители островов Огасавара терпели различные невзгоды, включая японскую колонизацию (1870-е гг.), бытовую дискриминацию, вынужденную эвакуацию во время войны на Тихом океане (1941–1945 гг.), изолированную жизнь под руководством ВМС США (1946–1968 гг.) и возвращение к японской администрации (1968 г.). На о. Огасавара сегодня мы можем встретить различные музыкальные жанры, являющиеся отражением запутанной истории, среди которых игра на барабанах тайко, танец Микронезии и танец хула. Может показаться, что разнообразие музыкальных явлений представляет собой обрывки традиций. Однако я утверждаю, что эти музыкальные явления отражают скорее многочисленные связи о. Огасавара с другими культурами. Здесь музыкальные явления играют важную роль. Исполнительские формы воспроизводят реальные переживания разнообразного прошлого о. Огасавара и подтверждают широкие связи этого небольшого удаленного сообщества. Ссылаясь на такие понятия как «историческая реконструкция» и «аутентичное исполнение», в статье распознается связь о. Огасавара со множеством историй и культур, что превосходит наши обычные понятия об истории, культуре и народе.

Ключевые слова: острова Огасавара (Япония), музыкальные формы, множество, историческая реконструкция, аутентичное исполнение.

Масая Шишикура – японский этномузыковед, родом из префектуры Чиба (Япония). Получил степень магистра в Университете Гавайи в Маноа (2007) и докторскую степень (PhD) в Австралийском национальном университете (2014).

Shishikura Masaya.

Transcending Musical Bodies: Embodiment of Multiple Bonds of the Ogasawara Islands.  Translation оf  Yulia Magomedova

This article explores musical bodies that connect people beyond historical and geopolitical boundaries. Drawing a case from the Ogasawara Islands, Japan, it explicates how musical bodies embody multiple pasts of this small island community. Since the first settlement in 1830, the Ogasawara Islanders have suffered various hardships, including Japanese colonisation (1870s), discrimination at home, forced evacuation during the Pacific War (1941–1945), segregated life under the US Navy (1946–1968), and reversion to Japanese administration (1968). Reflecting the entangled history, various musical genres are present in Ogasawara today, including taiko drumming, Micronesian dance, and hula. The variety of musical activities appears to represent a fracturing of memories and identity. However, I argue that these musical activities rather embody multiple bonds of Ogasawara with many others. Here, musical bodies take a significant role. The performing bodies produce corporeal experiences of Ogasawara’s multiple pasts, and affirm extended relationships of this small/remote community. By referring to such concepts as “historical reenactment” and “historically informed performance,” the article identifies Ogasawara within a plurality of histories and cultures that transcends our conventional concepts of history, culture, and the nation.

Keywords: The Ogasawara Islands (Japan), musical bodies, plurality, historical reenactment, historically informed performance.

Masaya Shishikura is an ethnomusicologist, who originally came from Chiba, Japan. He received a PhD from the Australian National University (2014) and an MA from the University of Hawai‘i at Mвnoa (2007).

 

Васильева Г. М.

Путь души к «отечеству знаний»: литература в японской системе воспитания

В статье исследуется роль художественной литературы в формировании национального характера. Основным документом, определяющим принципы морального воспитания, является курс «Дотоку кёику». В нем декларируются «24 моральные ценности». Японские педагоги уделяют большое внимание разработке различных методик: «Сочинения о жизни», «Тетрадь сердца». В XXI веке Япония стремится стать «обществом, основанном на знании». Вместе с тем, литература все более утрачивает эстетическую и воспитательную функции. Меняется статус книги и читателя. Тех, кто любит читать, называют «литературный юноша» или «литературная девушка». На смену традиционным книгам пришли «книжные продукты»: комиксы манга и ранобэ.

Литература входит в курс родного языка в качестве одного из трех основных направлений – «чтения». Преподавателям предоставлена относительная свобода в выборе программы. Чтение вслух и повторение являются неотъемлемой частью обучения. В младшей школе именно сказка вводит ребенка в культуру страны. В старшей школе изучаются произведения классиков XX в.: «Ворота Расёмон», «В чаще» Акутагава Рюноскэ, «Записки о горной луне» Накадзима Ацуси, «Лимон» Кадзии Мотодзиро. В «Новом курсе обучения» говорится, что ребенок «должен получать удовольствие от чтения». Данное положение породило дискуссии: что важнее – чтение как развлечение или глубинное понимание.

Ключевые слова: система образования, базовые документы, чтение, методики, художественное произведение, сказка, книжный продукт.

Васильева Галина Михайловна – кандидат филологических наук, доцент Новосибирского государственного университета экономики и управления.

Е-mail: vasileva_g.m@mail.ru

Vasilyeva G. М.

The path to ‘the land of knowledge’: literature in the Japanese education system

The article studies the role of fiction in the formation of national character. Dotoku koeiku course is the major document defining the principles of moral education. It states 24 moral values. Japanese teachers develop different educational methods, e.g. Essays on life, The heart’s notebook. In the XXI century, Japan aims at becoming ‘the society based on knowledge’. Although, literature is losing its esthetic and educational functions, and the status of book and reader is changing. Those who like reading are called ‘a book boy’ or ‘a book girl’. Literary products such as manga and ranobe have replaced traditional books.

As one of three majors, literature (‘reading’) is a part of the native language curriculum. The teachers are relatively free in choosing the programme. Reading aloud and repetition are essential for studying. It is through a fairy tale that a child is introduced into the culture of the country in primary school. Literary works of the XX century’s classics such as Rashomon, In a grove by Ryыnosuke Akutagawa, The Moon Over the Mountain by Atsushi Nakajima, Lemon by Motojirф Kajii are studied in high school. It is said in The New Course of Studies that a child should ‘enjoy reading’. This statement has caused a few discussions whether reading for entertainment is of a greater importance than reading for deep understanding.

Keywords: education system, basic documents, reading, methodology, literary work, fairy tale, literary product.

Galina Vasilyeva – PhD in Philology, Associate Professor at the Novosibirsk State University of Economics and Management.

Е-mail: vasileva_g.m@mail.ru

Мацуи Аки.

Возможности коллективного пения как экспрессивной деятельности: на примере занятий по пению в разновозрастных детских группах

Работа посвящена значению коллективного пения в разновозрастных группах детских учреждений. Мацуи (2013) отмечает, что при пении в группе дети младшего возраста внезапно начинали копировать поведение и мимику своих старших товарищей, что способствовало пониманию песни, несмотря на то, что дети не знали смысл всех слов. В исследовании также отмечается, что пение в группе способствовало появлению чувства сплоченности и единения, а также помогло детям лучше взаимодействовать друг с другом.

Исследование привело автора к попытке воспроизвести вышеупомянутый положительный результат в детсадовских разновозрастных группах. Автор наблюдал за коллективным пением детей на занятиях в четырех детсадах по собственному выбору. Ни на одном из посещенных занятий дети не кричали во время пения. Лишь один ребенок, певший слишком громко, услышал и скорректировал свой голос в тон с остальными. Пение в группах не только отвлекает детей от крика, но также способствует появлению других положительных результатов. Данные наблюдения показали значимость группового пения в разновозрастных группах детских учреждений и подтвердили открытия предыдущего исследования (Мацуи, 2013).

Ключевые слова: воспитание детей в смешанных возрастных группах, экспрессивная деятельность при хоровом пении, крик, диапазон голоса, обучение пению.

Мацуи Аки – преподаватель факультета воспитания и раннего образования Университета Саппоро Отани.

Matsui Aki.

The collective singing as expressive activity: practice singing in different age groups of children

This paper discusses the significance of collective singing in mixed age childcare. Matsui (2013) reports that, when singing in a group, younger children spontaneously modeled themselves after their older peers and, by observing the facial expressions of the older children, were able to understand the song despite their inability to understand the meaning of all the lyrics. The study also reports that singing in a group promoted a sense of sharing that seemed to lead to a feeling of togetherness and to help them cooperate with each other.

This study prompted the author to investigate if the aforementioned positive effects could be replicated in kindergartens specializing in mixed age childcare. The author observed children’s collective singing in regular classes of four kindergartens chosen by the author. In none of the classes visited were children shouting while singing, except that one child, when singing in a group, sang too loudly but noticed his loudness and adjusted his tone to that of his peers. Collective singing seemed not only to keep children from shouting, but also to produce other positive effects. These observations substantiated the significance of collective singing in mixed age childcare and confirmed the findings of the previous study (Matsui, 2013).

Keywords: mixed age childcare, collective singing as an expressive activity, a shouting-like loud voice, vocal range, teaching of singing.

Aki Matsui – Lecturer of the Department of Education and Early Childhood Education, Sapporo Otani University.

Галицкая С. П.

К проблеме фактуры монодии

В работе подчеркивается чрезвычайно недостаточная изученность фактурных аспектов традиционной монодийной музыки. На фоне общих концептуальных характеристик монодийного типа музыкальной организации – мономелодийности и однолинейности – здесь предлагаются такие предварительные общетипологические характеристики, касающиеся фактурного устройства монодии, как моно- и полислойность, выдвигаются некоторые соображения, связанные с их конкретизацией. Подчеркивается также, что весьма многое в этой сфере предстоит еще открыть и уточнить, в частности, разрабатывать терминологический аппарат. Отмечается, что в перспективе необходимо выявить и подробно изучить канонические фактурные инварианты отдельных традиционных монодийных музыкальных культур (в идеале – каждой данной, в том числе японской).

Ключевые слова: монодия, фактурные аспекты монодийной музыки. моно- и полислойность.

Галицкая Саволина Паисиевна – доктор искусствоведения, профессор кафедры этномузыкознания Новосибирской государственной консерватории им. М. И. Глинки.

Galickaja S. Р.

On the problem of monodic texture

The article highlights the lack of research of the traditional monodic music’s texture aspects. On the background of general conceptual characteristics of monodic type of musical organization such as monomelody and unilinearity, the author offers preliminary general typological characteristics connected to mono and multilayered texture and provides some ideas on their specification. There is still a lot to be discovered and clarified in this field; in particular, the terminology require further development. Eventually, the canonical texture invariants of certain traditional monodic musical cultures (ideally of each existing, including the Japanese one) are to be identified and thoroughly examined.

Keywords: monody, textural aspects of monodic music, mono and multilayered texture.

Savolina Galickaja – D.A., Professor at the Ethnomusicology Department of the Novosibirsk State Conservatoire named after M. I. Glinka.

Чабовская Н. И.

К вопросу об изучении японской музыкальной культуры в г. Томске (к 15-летию ансамбля японской музыки «Хикари то кадзэ то»)       

В статье освещается деятельности ансамбля японской музыки «И свет, и ветер» Томского музыкального колледжа имени Э. В. Денисова (художественный руководитель – Н. И. Чабовская), возникшего в 2000 году. В этом году ансамбль отметил 15-летие своей творческой деятельности. Автор описывает состав ансамбля, включающий как преподавателей колледжа, так и студентов, проходящих в нем исполнительскую практику, касается предпосылок и истории развития коллектива, географии его концертных выступлений, участия в фестивалях и других творческих проектах.

В постоянный состав ансамбля в настоящее время входят четыре преподавателя колледжа: исполнитель на кото Н. Чабовская, флейтистка Н. Стурова, пианистка Т. Клеменс и вокалистка Т. Стукалова. До 2013 года в ансамбле пела Г. Ишутина.

Идеологическая направленность ансамбля базируется на синкретизме традиционной японской культуры и аутентичности исполнения. Вокальные сочинения исполняются на языке оригинала (японском), а сценическими костюмами служат кимоно с поясами оби.

Ансамбль исполняет произведения традиционной профессиональной и современной классической японской музыки для кото, для ансамблей (кото и сякухати (флейты), двух кото, двух кото и флейты), для голоса с фортепиано, обработки и произведения для фортепиано. В последнее время добавились современные японские эстрадные песни, хореография.

Особое внимание в статье уделяется концертно-просветительской миссии ансамбля, его творческим проектам. Выступления ансамбля «И свет, и ветер» сопровождаются беседами, рассказами о японской художественной традиции, комментариями, а порой представляют собой действо или театрализацию, основанные на мифологических представлениях японцев. Достаточно подробно в статье рассматривается семантическая составляющая традиционной японской музыки в связи со спецификой менталитета нации, обычаев, жизненных процессов; божественное происхождение кото, разнообразные символические уподобления (от материала изготовления кото до названия каждой струны). Все это служит контекстом для концертно-просветительских программ томского ансамбля японской музыки.

Ключевые слова: кото, японская музыка, традиционная культура, ансамбль японской музыки, музыкальный колледж, содержание профессиональной музыки устной традиции, синкретичность, творческие проекты.

Чабовская Наталия Игоревна – кандидат искусствоведения, директор и преподаватель музыкально-теоретических дисциплин Томского музыкального колледжа им. Э. В. Денисова, председатель Томского отделения Всероссийского хорового общества.

E-mail: midare@rambler.ru

Chabovskaya N. I.

The study of Japanese music culture in Tomsk (on the 15th anniversary of the ensemble of Japanese music “Hikari to kadze to”)

The article reveals work of Japanese music ensemble «The light and the wind,» the Denisov Tomsk Musical College (artistic director N. I. Chabovskaya) that was started in 2000. This year the band has celebrated the 15th anniversary of their work. The author describes the cast of the ensemble, which includes both college teachers and students, doing the performing practices. The article touches upon the prerequisites and the history of the ensemble, the geography of its concert performances, participation in festivals and other creative projects.

The regular cast of the ensemble currently consists of four college teachers: performer on koto N. Chabovskaya, flutist N. Sturova, pianist T. Clemens and vocalist T. Stukalova. The ensemble had G. Ishutina as a singer until 2013.

The ideological orientation of the ensemble is based on the syncretism of traditional Japanese culture and authenticity of performance. The vocal works are performed in the original language (Japanese), and stage costumes are kimonos and obis.

The ensemble performs pieces of traditional professional and modern classical music for the Japanese koto, for ensembles (a koto and a shakuhachi (flute), two kotos, two kotos and a flute), for voice and piano, processing and pieces for piano. Recently added modern Japanese pop songs and choreography.

Special attention is paid to concert and educational mission of the ensemble, its creative projects. Performances of the ensemble «The light and wind» are accompanied by conversations and stories about Japanese artistic traditions, commentaries, and sometimes they are an action or dramatization based on Japanese mythology. Sufficient detail in the article is regarded the semantic component of traditional Japanese music in connection with the specifics of the mentality of the nation, the customs, vital processes; the divine origin of koto, a variety of symbolic assimilation (from the material of manufacturing koto to the name of each string). All this serves as a context for the concert and educational programmes of the Tomsk Japanese music ensemble.

Keywords: koto, Japanese music, traditional culture, ensemble of Japanese music, musical college, content of professional music of oral tradition, syncretism, creative projects.

Natalia Chabovskaya – PhD in Arts History, director and teacher of music theory subjects at the Denisov Tomsk College of Music, the chairman of the Tomsk branch of the Russian Choral Society.

E-mail: midare@rambler.ru

Новокрещенова А. А., Смирнова Т. В.

К вопросу изучения «программной» симфонии венских композиторов второй половины XVIII века

Статья посвящена осмыслению явления «программности» и специфики ее претворения в симфонической музыке ведущих композиторов венской классической школы. На основе произведений Л. Бетховена, братьев А. и П. Враницких, Й. Гайдна, К. Д. фон Диттерсдофа, В. А. Моцарта и И. Шпергера составлена типология особой разновидности «программной» (или т. н. «характеристической») симфонии с учетом условий ее исполнения, интонационно-тематических истоков и идейно-содержательных аспектов: театральная симфония, симфония с элементами визуально-сценического действия, приуроченная к церковным праздникам, резонансным социально-политическим событиям, светским торжественным мероприятиям, симфония-посвящение знатной особе, симфония, в названии которой отражены обстоятельства создания или места исполнения, претворяющая некоторые особенности различных национальных музыкальных стилей, запечатлевающая образы природы, созвучные эмоциональным состояниям человека, и, наконец, связанная с воплощением античных сюжетов и образов. Наблюдения над «программной» («характеристической») симфонией венских классиков позволяют сделать вывод о многоликости жанра и многообразии его образно-смысловых решений.

Ключевые слова: программная музыка, абсолютная музыка, венская классическая симфония, характеристичность.

Новокрещенова Анна Александровна – студентка V курса теоретико-композиторского факультета Новосибирской государственной консерватории им. М. И. Глинки.

E-mail: annnovok@mail.ru

Смирнова Татьяна Вячеславовна – кандидат искусствоведения доцент кафедры истории музыки Новосибирской государственной консерватории им. М. И. Глинки.

E-mail: s-tatyana-v@mail.ru

Novokreshchenova A. A., Smirnova T. V.

On studying the symphony ‘programme’ of Viennese composers of the latter half of XVIII century

The article is devoted to understanding of the ‘programme music’ phenomenon and the specifics of its implementation in the symphonic music of leading composers of the Viennese classical school. Based on the compositions by Beethoven, Vranitzky brothers, Haydn, von Dittersdof, Mozart and Shpergera, the typology of special sort of ‘programme’ (or ‘characteristical’) symphony was created and examined taking into consideration its performance, intonational and thematical sources and the intentional and meaningful aspects. The symphonic typology includes such symphonies as: theatrical one, the one with elements of visual and stage action, the one for liturgical celebrations, social and political events, the one for secular ceremonies, a dedication to the noble person, the one that reflects the environment or the places of performance, the one with implements of some features of different national musical styles, the one imprinted with picture of nature consonant with the emotional condition of a person, and finally the one connected with ancient mythology. Examining the ‘programme’ (or ‘characteristical’) symphony of Viennese classics allows concluding that there was a diversity of symphony genre and its figurative and meaning expressions.

Keywords: programme music, absolute music, Vienna classical symphony, characteristicy.

Anna Novokreshchenova – a 5th year student at the M. I. Glinka Novosibirsk State Conservatoire.

E-mail: annnovok@mail.ru

Tat’jana Smirnova – PhD in Arts History, Associate Professor at the Music History Department of the M. I. Glinka Novosibirsk State Conservatoire.

E-mail: s-tatyana-v@mail.ru

Голованёва А. С.

«Лестница Иакова» Дмитрия Н. Смирнова по гравюре Уильяма Блейка – произведение-состояние

Статья посвящена рассмотрению концепции произведения Дмитрия Н. Смирнова, созданного на сюжет гравюры Уильяма Блейка «Лестница Иакова». Производится сопоставительный анализ содержательного аспекта двух источников – музыкального и живописного. В этом контексте производится рассмотрение символики представленных на гравюре Блейка и в музыке Смирнова образов – Ангелов, Иакова, Бога, звезд и самой лестницы. Отмечается, что образы Блейка имеют в произведении композитора собственную персонификацию благодаря использованию определенных музыкальных инструментов. Главным представляется превалирование состояния сна, медитации, что подчеркивает отсутствие в музыке Смирнова яркой драматургии. Исходя из теории В. Бобровского, в рассматриваемом произведении присутствует монодраматургия, или одноэлементная драматургия, при которой все средства музыкальной выразительности направлены на воссоздание одного образного состояния – состояния сна.

Ключевые слова: Дмитрий Н. Смирнов, Уильям Блейк, синтез искусств, драматургия, медитация.

Голованёва Ангелина Сергеевна – аспирантка кафедры теории и истории музыки Астраханской государственной консерватории,

E-mail: petrovagk@yandex.ru

Golovaneva A. S. Dmitry N.

Smirnov’s ‘Jacob’s ladder’ after the engraving of William Blake – a state-work

The article is devoted to the concept of Dmitry Smirnov’s work, created on the plot of ‘Jacob’s Ladder’ engraving by William Blake. A comparison of meaningful aspects of musical and pictorial sources is made. In this context, symbols represented in Blake’s engraving and Smirnov’s music images – angels, James, of God, the stars, the stairs – are considered. It is noted that Blake’s images in the composer’s work have their own personalization by certain musical instruments. The prevalence of sleep, meditation seems to be the main and stresses the lack of vivid drama in Smirnov’s music. Based on V. Bobrovsky’s theory, in the considered piece one can observe mono-dramaturgy, or single-element dramaturgy, in which all means of musical expression aimed at recreating the state of sleep.

Keywords: Dmitry N. Smirnov, William Blake, arts synthesis, drama, meditation.

Angelina Golovaneva – postgraduate student of the Department of Music Theory and History at the Astrakhan State Conservatory.

E-mail: petrovagk@yandex.ru

Вавилов С. П.

Томские музыканты Соболевские: католик и лютеранка

В статье рассмотрена деятельность семьи Соболевских, живших и работавших в Томске в первой трети XX века. Проанализирован вклад профессора Томского технологического института П. Соболевского и его супруги певицы О. Соболевской в развитие музыкальной культуры Томска, приведены интересные сведения о музыкальной жизни Томска.

Супруги Соболевские были в числе организаторов первого Сибирского хорового общества, сыгравшего большую роль в оживлении музыкальной жизни Томска во втором десятилетии XX века.

Автор статьи подчеркивает, что различные религиозные взгляды супругов не были препятствием для активной общественной и семейной жизни.

Ключевые слова: католик, лютеранка, конфессия, Томск, концерт, вокалистка, пианист.

Вавилов Станислав Платонович – кандидат технических наук, доцент кафедры оптимизации систем управления Института кибернетики Томского Национального политехнического университета.

Е-mail: baron@tpu.ru

Vavilov S. P.

The Sobolevsky family, musicians form Tomsk:

a Catholic and a Lutheran

The article deals with activities of the Sobolevsky family, who lived and worked in Tomsk in the first third of the 20th century. The contribution into the development of the town’s musical culture by P. Sobolevsky, the professor of the Tomsk Technological Institute, and his wife O. Sobolevskaya was reviewed. The article contains some interesting information about the musical life of the town. The Sobolevsky family were among the founders of the first Siberian Choral Society. The Society played a large role in reviving the town’s musical life in the 1920s. The author stresses that the spouses’ different religious views were not an obstacle for an active social and family life.

Keywords: Catholic, Lutheran, confession, Tomsk, concert, singer, pianist.

Stanislav Vavilov – PhD in Technology, Associate Professor at the Management Systems Optimization Dept. of the Computer Science Institute of the Tomsk National Polytechnic University.

Е-mail: baron@tpu.ru