Выпуск №2 (4) 2014

СОДЕРЖАНИЕ >>>

Полнотекстовый вариант выпуска

Аннотации и ключевые слова

Лейпсон Л. В.

Утопия Вилема Флюссера

Стремительное развитие новых информационных технологий не только кардинально изменило современный звучащий мир, но и серьезно пошатнуло основы наших представлений об искусстве, творчестве, авторстве. Для понимания происходящих процессов представляется необходимым обратиться к философскому аспекту относительно новой науки о теории информации и коммуникации. В задачу данной статьи входит знакомство с основными идеями и понятиями влиятельного мыслителя XX века, медиа- философа и коммуниколога Вилема Флюссера (1920–1991), а именно такими как: информация, коммуникация, культурная память, культурная революция, человеческое достоинство, стирание границ между точными и гуманитарными науками, искусством и техникой, а также краткое изложение его позитивной технической утопии «Телематика». Целью статьи является расширение дискуссионного поля о дальнейшем развитии искусства в эру новых информационных технологий.

Ключевые слова: Вилем Флюссер, медиа-философ, информация, коммуникация, искусство, наука, техника.

Leipson L.

Vilém Flussers Utopia

Rapidly developping informational technologies have fundamentally changed not only our audible environment, but seriously questioned our ideas about art, creativity, authorship. In order to understand these processes it seems necessary to refer to the philosophical aspect in theory of communication and new informational technologies. The aim of this article is the introduction to the main ideas and concepts of the media philosopher and communicologist Vilém Flusser (1920 – 1991), especially his conception of information, communication, cultural memory, cultural revolution, human dignity, merging of humanities and exact sciences, arts and technology, a brief summary of his utopia called „Telematika“. The goal of the article is to expand the field of discussion about future development in arts in the era of new information technologies.

Keywords: Vilém Flusser, media philosopher, information, communication, art, science, technology.

Портная И. В.

Место информационных технологий в исследовании и интерпретации фортепианной музыки Дебюсси

Статья посвящена анализу роли информационных ресурсов, технологий и возможностей интернета в учебном процессе работы над музыкальным произведением в классе фортепиано, способствующих наиболее полному и разностороннему охвату материала и адекватному прочтению авторского текста студентами, педагогами и молодыми исполнителями. Отмечается усиление интереса к фортепианному наследию Дебюсси, исполнению и записи на диски ранее не столь популярных его произведений: Двенадцати этюдов и 13-го этюда, информация о котором стала доступна широкой аудитории в настоящее время благодаря развитию современных технологий. Отмечается также множественность интерпретаций, доступных в записи, и открывающиеся в этой связи возможности для развития творческой фантазии и аналитических способностей учащихся. Прослушивание записей пианистов, относящихся к разным исполнительским стилям, играющим одно и то же произведение, позволяет найти то общее, что характерно для интерпретации данной музыки. Приводится пример исследовательской работы музыковедов по анализу авторского исполнения Дебюсси, приведшей к корректировке печатного нотного текста и, как следствие, изменению традиции исполнения пианистами Прелюдии Дебюсси «Затонувший собор». В статье особо освещается, какому этапу работы над музыкальным произведением соответствуют какие возможности использования мультимедиа или библиотечных ресурсов.

Ключевые слова: Дебюсси, интерпретация, пианизм, репертуар, исполнительство, фортепиано.

Portnaia I.

Role of information technology in interpretation and research of Debussy’s piano music

The article reviews how the information technology can assist students, teachers, and performers in finding the correct creative interpretation of the urtext. The interest to Debussy’s piano heritage is increasing, his music, even lesser popular pieces such as 12 Etudes and Étude retrouvée is widely performed and recorded by different pianists. The article gives an example of correcting the published score and therefore changing interpretation tradition of the prelude La cathédrale engloutie based on Debussy’s own performance. The article also discusses how different stages of studying Debussy’s piano music can be assisted by different ways of using the information technology resources.

Keywords: Debussy, interpretation, piano playing, repertoire, performance, piano.

Дьячук П. П., Кудрявцев В. С.

Синергетический подход к управлению деятельностью по конструированию музыкальных пазлов

Статья описывает принцип адаптивных компьютерных обучающих систем, развивающийся под влиянием синергетической парадигмы. С появлением двухконтурной петли обратной связи адаптивные системы эволюционировали до систем, обуславливающих саморазвитие учебной деятельности обучающихся. При переходе к постнеклассической парадигме изменилась цель обучения, заключается она в том, что обучающийся должен самостоятельно генерировать новую информацию. Описан эксперимент, в котором исследовалась учебная деятельность по конструированию музыкального произведения из его фрагментов. Описан метод актиограмм, который разработан для исследования процессов самоорганизации учебной деятельности человека. Приведены кривые развития учебной деятельности двух испытуемых. Описана бифуркация учебной деятельности, в которой происходит выбор между двумя путями развития учебной деятельности: первый – приводит к деградации структуры учебных действий; второй – путь прогресса, обуславливающий сохранение и развитие учебной деятельности. Сделано заключение, что учебная деятельность по научению решению задач играет ведущую роль при саморазвитии обучающегося и носит нелинейный, продуктивный характер в неустойчивых, незакрытых состояниях. Динамика саморазвития когнитивной стратегии решения задачи с доминированием наиболее эффективного механизма саморегулирования поиска решения задач являются показателем обучаемости испытуемых как основного критерия в учебном процессе.

Ключевые слова: синергетическая парадигма, учебная деятельность, проблемная среда, самоорганизация учебной деятельности, звуковые пазлы, музыкальные фрагменты, актиограмма.

Djachuk P., Kudryavtsev V.

Synergetic approach to the management of the activity on designing of musical puzzles

This article describes the principle of adaptive computer-based training systems evolving under the influence of the synergetic paradigm. With the advent of a two- loop feedback system evolved adaptive systems to causing self-development learning activities of students. In the transition to postnonclassical paradigm has changed the purpose of training, it is that the student must independently generate new information. Describes an experiment in which the learning activity was investigated by constructing a musical work of its fragments. A method is described aktiogramm, which is designed to study the processes of self-organization of training activities of man. Shows the curves of development of educational activities of the two subjects. Described bifurcation of educational activity in which there is a choice between two paths of development of training activities: the first – leads to the degradation of the structure of learning activities, the second – the path of progress, that may influence the preservation and development of educational activities. Concluded that educational activities learning disability problem solving plays a leading role in the self-development and learning is nonlinear, productive character in unstable, uncovered states. The dynamics of self-cognitive strategy for solving the problem with the dominance of the most effective self-regulatory mechanism results are indicative of solving learning subjects as the main criterion in the learning process.

Keywords: synergetic paradigm, learning activities, problem solving environment, self-organizing learning activities, sound puzzles, musical fragments, aktiogramma.

Гаврилова Л. Г.

Мультимедийные средства обучения в формировании профессиональной компетентности будущих учителей музыки

Вопросы использования компьютерных технологий в обучении музыке – в центре внимания современной музыкальной педагогики. Многие украинские и российские ученые видят перспективы развития музыкального образования, в первую очередь, во введении новых средств обучения, делающих учебный процесс высокохудожественным и высокотехнологичным. В консерваториях, академиях музыки, педагогических университетах многих стран мира активно внедряются музыкально-компьютерные технологии (МКТ). Компьютер используется в композиторской практике как новый музыкальный инструмент; идет создание новых электронных музыкально-образовательных ресурсов, программ, учебных средств, что повышает качество обучения музыке; компьютер как исследовательский комплекс открывает перспективы для изучения свойств музыкального звука, анализа тембров и музыкальной композиции произведений.

Автор статьи предлагает использовать музыкально-компьютерные технологии, в том числе мультимедийные, для формирования профессиональной компетентности будущих педагогов-музыкантов.

Профессиональная компетентность рассматривается как важнейший феномен, отражающий целостное профессиональное и личностное развитие музыканта-педагога.

В статье предложен опыт создания мультимедийных учебных средств и их использования при изучении музыкально-исторических дисциплин в высшей школе. Автор демонстрирует мультимедийные учебные пособия: учебник «Русская музыка: от древнейших времен до начала ХХ века», обеспечивающий изучение курса «История музыкального искусства» (раздел «Русская музыка»); электронное пособие «Украинская духовная музыка», предназначенное для углубленного изучения нескольких тем в курсе «Истории украинской музыки».

Кроме того, для повышения эффективности изучения музыкально-исторических курсов создан отдельный web-сайт «Мультимедийные технологии в музыкальном образовании» (режим доступа: http://multimusic.com.ua/index.php), который используется как электронный образовательный ресурс. Сайт является элементом информационно-образовательной среды, компонентом учебного процесса, обеспечивающим образовательную деятельность студентов.

Применение названных мультимедийных средств обучения включается в процесс формирования профессиональной компетентности будущих учителей музыки, способствует повышению их профессионализма и отвечает современным требованиям информационного общества.

Ключевые слова: музыкально-компьютерные технологии, профессиональная компетентность учителя музыки, мультимедийное учебное средство, электронный образовательный ресурс.

Gavrilova L.

Multimedia learning tools in formation of professional competence of future teachers of music

The use of computer technology in teaching music stands in the focus of contemporary music education. Many Ukrainian and Russian scientists see the prospects for the development of music education, first of all, in the introduction of new learning tools that make the learning process highly artistic and high-tech. Musical-computer technologies (MCT) are actively introduced in the conservatories, academies of music, pedagogical universities all over the world. The computer is used in a composer’s practice as a new musical instrument; creation of new electronic, music and educational resources, programs, and training tools improves the quality of music learning; computer as a research complex opens new prospects for the study of the properties of musical sound, analysis voices and musical composition works.

The author of the article proposes the use of a musical-computer technologies, including multimedia, for the formation of professional competence of the future teachers-musicians.

Professional competence is considered as the most important phenomenon that reflects the holistic professional and personal development of a music teacher.

The article exposes the experience of creation of multimedia educational tools and their use in the study of musical and historical courses in high school. The author demonstrates multimedia learning tools: the textbook «Russian music, from ancient times to the beginning of the twentieth century», providing the study course «History of musical art» (section «Russian music»); electronic textbook «Ukrainian sacred music» designed for advanced study of several topics in the course «History of Ukrainian music».

In addition, to increase the effectiveness of musical and historical courses we created a special web-site «Multimedia technologies in musical education» (the access mode: http://multimusic.com.ua/index.php), which is used as electronic educational resource. The site is an element of information-educational environment and the component of educational process, providing educational activity of students.

Application of these multimedia learning tools in the process of formation of professional competence of the future teachers of music contributes to increase of their professionalism and meets the modern requirements of the information society.

Keywords: music and computer technology, professional competence of a music teacher, multimedia teaching tool, electronic educational resources.

Красковская Т. В., Денисова О. С.

Педагогическая практика студентов консерватории в системе мероприятий по повышению качества музыкального образования (организационно-управленческий аспект)

Статья посвящена проблемам организации педагогической практики студентов консерватории по предмету «Музыкальная литература» в детской музыкальной школе. Необходимым условием подготовки студента к педагогической деятельности является формирование определенных компетенций. Среди них – способность подготовить учебно-методический материал для проведения урока, применяя современные компьютерные технологии. Авторы статьи представляют модельную методику создания компьютерной презентации, которая поможет студентам успешно подготовиться к практике и дальнейшей педагогической деятельности.

Ключевые слова: педагогическая практика, компетенции, модельная методика, компьютерные технологии.

Kraskovskaja T,. Denisova O.

Manage practical activities of Conservatory students devoted to improving the quality of musical education (organizational management)

Article is devoted to the organization of teaching practice Conservatory students on the subject «Music Literature» in the children’s music school. A prerequisite for training students to teaching is to develop specific competencies. Among them – the ability to prepare teaching material for the lesson, using modern computer technology. The authors present a model methodology for creating computer presentations, which will help students successfully prepare for practice and further educational activities.

Keywords: teaching practice, competencies, model methodology, modern computer technology.

Ерёменко Г. А.

Ключи к содержательному плану музыкального произведения

В статье охарактеризованы способы вхождения в музыкальное произведение как «сообщение», зафиксированное в нотном тексте. В качестве ведущего выделен семантический подход. Он предполагает умение: 1) воспринимать звуковые структуры как знаки и различать их коммуникативную природу, 2) соотносить нормативные формы передачи семантических знаков в музыке и типы их преобразования композитором, 3) владеть инвариантами их моделирования в конкретных ситуациях передачи внемузыкального содержания.

Процедура дешифровки семантических знаков в музыке, представленная в первом разделе статьи, акцентирует универсальные приемы анализа музыкального текста как высказывания. В другом разделе статьи раскрыты механизмы сюжетообразования в музыкальном произведении – событие, конфликт, драматургия, концепция. Представленные понятия позволяют обнаружить в композиции и формообразовании музыкального произведения параллели с объективными закономерностями организации реального мира: времени, человеческой деятельности и мировосприятия.

Показаны признаки интенсивной и экстенсивной типов композиционно-драматургических моделей, придающих музыкальному произведению функцию развертываемого смысла. Охарактеризованы признаки моделирования в музыке разного вида концепций художественного мировосприятия, различаемых по природе конфликта и способу его разрешения.        Представленная в статье процедура семантического подхода к музыкальному произведению может помочь формированию навыков понимания его содержательных планов.

Ключевые слова: содержание музыки, семантика, смысл в музыке, моделирование, событие в музыке, конфликт, концепция.

Eremenko G.

The keys to pervasion into a meaningful plan of a musical work

Article describes how to enter into the music space as a «message» which is fixed in the note text. Semantic approach was selected as the leading. It requires the ability to: 1) perceive sound structures as signs and distinguish their communicative nature, 2) correlate normative forms of transmission of the semantic characters in music and types of their conversion by composer, 3) possess the invariants of their own modeling in specific situations of transfer the non-musical content.

The decryption procedure of semantic characters in music which was presented in the first section of the article emphasizes the universal tools of analysis of the musical text as speech. In another section of the article is revealed mechanisms of formation of the plot in musical text – event, conflict, dramaturgy, conception. Presented concepts allow to detect in the composition and formation of a musical work the parallels with the objective laws of the real world organization: time, human activities and worldview.

The article shows features of the compositional types of the intensive and extensive dramaturgical models which give the function of deployment sense to a piece of music. Author describes the modeling features in music in different kinds of music concepts artistic worldview which differentiated by the nature of the conflict and its resolution method. Procedure semantic approach to musical composition presented in this article can help to build comprehension skills of its content plans.

Keywords: music content, semantics, sense in music, modeling, event in music, conflict, conception.

Гончаренко С. С.

К вопросу о двойном финале в квартете № 13 Бетховена

Поздние квартеты Бетховена, в частности Большая фуга ор. 133, неоднократно привлекали внимание музыковедов. В статье они исследуются в аспекте исторической преемственности с принципами циклообразования, характерными для эпохи барокко. Функциональный метод применяется для анализа вариативности циклической формы. Автор сравнивает точки зрения композиторов, музыковедов, а также исполнительские интерпретации квартетов и предлагает рассматривать ор. 130–133 как вариативную структуру, где два финала выполняют разные функции в соответствии с избранным контекстом.

1. Альтернативные функции. В шестичастном цикле Квартета № 13 два финала взаимозаменяемы.

2. Аддитивные функции по оси синтагматики. В семичастном цикле в результате завершения его Большой фугой образуется финальная группа из двух частей, дополняющих друг друга. Преодолевается неравновесие между сложно организованной монтажной композицией I-й части и «облегченным» финалом ор. 130.

3. Аддитивные функции по оси парадигматики. Ор. 133 как самостоятельное произведение выполняет итоговую функцию в группе из многочастных квартетов № 13–16, создает в ней тональное и тематическое обрамление, осуществляя парадигматические связи на расстоянии с Квартетом ор. 130 и его финалом. Cлитно-циклическая композиции фуги подводит драматургический итог, обобщает принцип множественного контрастного сопоставления, положенный в основу квартетной тетралогии.

Черты вариативности циклических функций проявляются в многочастных структурах, получивших распространение в творчестве композиторов барокко и XX века. Таким образом, поздние бетховенские квартеты и Большая фуга – это своеобразный «мост» от эпохи барокко к современной музыке.

Ключевые слова: поздние квартеты Бетховена, барокко, цикл, вариативная структура, функция.

Goncharenko S.

On question of double final of Beethoven’s string quartet no. 13

Beethoven’s late string quartets, in particular the Große Fuge Op. 133, has repeatedly drawn musicologists’ attention. In the article they are investigated in the aspect of historical continuity of typical Baroque era principles of cycle formation. The functional method is applied for analysis of cyclic form’s variability. The author compares composers’ and musicologists’ points of view and performers’ interpretations of the quartets and proposes to consider the String Quartets Op. 130–133 as variable structure with two finals which perform different functions according to the chosen context.

1. Alternative function. Two finals of six-part cycle of String Quartet No. 13 are interchangeable.

2. Additive function on syntagmatic axis. In seven-part cycle as a result of the Große Fuge completion the final group of these two parts complementing each other is formed. Thus the imbalance between the complex structure of the first part and «light weighted» final of String Quartet Op. 130 is overcome.

3. Additive function on paradigmatic axis. The String Quartet Op. 133 as an independent work serves as the final in the group of multi-part String Quartets No.13–16 creating tonal and thematic frame and carrying a paradigmatic connection with String Quartet Op. 130 and its final.

Fused cyclic composition of the Große Fuge sums up the dramaturgy and generalizes principle of multiple contrast juxtaposition which forms the basis of the quartet’s tetralogy. Features of variability of cyclic functions occur in multi-part structures, widespread in the works by composers of the Baroque and XX century. Thus, Beethoven’s late quartets and the Große Fuge is a kind of «bridge» from Baroque to contemporary music.

Keywords: Beethoven’s late quartets, Baroque, cycle, variable structure, function.

Недоспасова А. П.

Великое посольство 1697–1698 гг. в ракурсе культурных и музыкальных преобразований Петровской эпохи

В статье собраны сведения о музыкальных впечатлениях участников Великого посольства 1697–1698 гг.: описания торжественных встречных церемоний, посещение театров, городских праздников, балов и частных увеселений. Полученные знания имели в исторической перспективе инерционный эффект. Знакомство участников путешествия с культурой и музыкой Западной Европы, наряду с опытом привезенных в Россию иностранных специалистов, создало необходимую почву для освоения европейских достижений в этих областях. Процесс интеграции западноевропейских форм музицирования вскоре принес ощутимые результаты. Была создана система государственного музыкального образования, европейские жанры и виды музыкального творчества к середине XVIII столетия наполнились российским содержанием.

Ключевые слова: Великое Посольство, петровская эпоха, музыкальные инструменты в быту русских аристократов, западноевропейская музыка Барокко.

Nedospasova A.

Grand embassy 1697–1698 from the perspective of culture and music transformations in the era of Peter I

This article collected information about the Grand Embassy and musical impressions of its participants: description solemn counter ceremonies, theatre, city festivals, balls and private entertainment. The received knowledge has had in the historical perspective of the inertial effect. Acquaintance of the participants with the culture and music of Western Europe, along with the expertise brought to Russia by foreign specialists provided the basis for the development of European achievements in these areas. The integration process of the Western European forms of music soon yielded tangible results. System was established the state of music education, the European music genres and types to the middle of the XVIII century was filled with Russian content.

Keywords: Grand embassy, the era of Peter I, music instruments in everyday life of Russian grandee, West-European Baroque music.

Карпычев М. Г.

Содержание и форма как взаимопеременные функции в музыкальном искусстве

Статья посвящена взаимопереходам содержания и формы на пути музыкального произведения от композитора к слушателю. Рассмотрение этих переходов явится еще одним аргументом в пользу тезиса о нерасторжимости содержания и формы в музыке. Речь идет о музыкальной культуре письменной традиции с присущей ей триадой «композитор – исполнитель – слушатель». Мы опираемся на работы А. Фарбштейна и Н. Очеретовской. На названном пути присутствуют шесть стадий – при изначальной опоре на категории объективной действительности как содержания и общественного сознания как формы. 1. Идеи композитора, где содержание – объективная действительность на индивидуальном уровне, форма – замысел композитора (его эмоции, чувства, образы). 2. Сочинение композитора в виде нотной фиксации, где содержание – образный мир сочинения (актуализированный замысел), форма – нотная фиксация. 3. Идеи исполнителя, где содержание – объективная действительность на индивидуальном уровне и нотная фиксация, форма – замысел исполнителя (его эмоции, чувства, образы). 4. Акт публичного исполнения, где содержание – актуализированный замысел исполнителя, форма – звуковое его воплощение. 5. Акт слушания, где содержание – объективная действительность на индивидуальном уровне и звуковое воплощение произведения, форма – идеи слушателя (его эмоции, чувства, образы). 6. Поствосприятивная фаза, где содержание – идеи слушателя, форма – мозг человека. Во всех фазах участвуют два компонента – духовный и материальный. Результаты анализа доказывают, что взаимная переменность функций содержания и формы в многоуровневом процессе отражения действительности в музыке, на пути сочинения от композитора к слушателю есть непреложная закономерность. Статья содержит 7 схем, иллюстрирующих изложение в графической форме.

Ключевые слова: музыкальное искусство письменной традиции, содержание, форма, взаимопеременные функции.

Karpychev M.

Contents and form as changing each other functions in music art

The article is devoted to the passages of contents to form and back while music piece moves from composer to listener. Analysis of the process must be one more argument to realize music contents and form as indissoluble categories. The author speaks about music writing tradition with 3 members: composer – player-listener. The works of A. Farbstein and N. Ocheretovskaya were mostly important for the article. During movement  there are six stages – with initial points: objective reality as contents and social consciousness as form. 1. Composer’s ideas, where contents – objective reality, realized by a person, form – composer’s conception (his emotions, feelings, images). 2. Composer’s opus in notes’ fixation, where contents – images of the piece (actualized conception), form – notes’ fixation. 3. Player’s ideas, where contents – objective reality, realized by a person and notes’ fixation, form – player’s conception (his emotions , feelings, images). 4. Public performance, where contents – actualized conception of a player, form – conception in sounds. 5. Listening, where contents – objective reality, realized by a person and conception in sounds, form – listener’s ideas (his emotions, feelings, images). 6. Stage after listening, where contents –listener’s ideas, form – a person’s brain. Spiritual and material categories take part in all stages. The article’s analysis proves, that contents and form change each other functions during all stages of the way of music piece from composer to listener. This is the absolute rule. The article includes 7 graphic schemes.

Keywords: writing tradition of music art, contents, form, changing each other functions.

Пыльнева Л. Л.

«Диалог» как фактор развития сибирского музыкального искусства: к проблеме тождества и различия культур

Культура европейской части России, в том числе и культура крупных городов, связана с Сибирью многими нитями: об этом свидетельствуют и очевидные, лежащие на поверхности факты, и более глубинные процессы. Часто межрегиональные связи дают толчок целым направлениям, способствуют ускорению процессов в искусстве. Однако встречаются и  противоречия: 1) подход к критериям авторства; 2) оценка художественных  достоинств сочинений; 3) расхождения во взглядах на фольклор. Данные обстоятельства и в настоящее время затрудняют определение авторства многих опусов, осложняют оценки многих композиторских произведений и образцов традиционной культуры.

Каждая из культур определяет свои нормы, внутреннюю логику, подчиняется своим законам, однако нахождение в едином пространстве диктует свои условия: многие найденные противоречия требуют встречных двусторонних шагов для достижения понимания между культурами. Это определяет необходимость «диалога» культур.

Ключевые слова: музыкальная культура Сибири, национальные традиции.

Pyl′neva L.

«Dialogue» as a factor of musical art development: the problem of cultural dentities and differences

Culture of the European part of Russia including the culture of the large cities, is connected with Siberia by many threads: the obvious facts lying on a surface, and more deep processes testify to it also. Often interregional communications give impulses to the whole directions, promote acceleration of processes in art. However contradictions meet also: 1) approach to criteria of authorship; 2) assessment of art advantages of compositions; 3) differences of opinion on folklore. These circumstances make it difficult to determine the authorship of many opuses, complicate the evaluation of many of the composer’s works and designs of traditional culture.

Each of the cultures determines their norms, internal logic is subject to their own laws, but being in the same space dictates its terms: many found contradictions require counter bilateral steps to achieve understanding between cultures. It defines need of «dialogue» of cultures.

 Keywords: musical culture of Siberia, national traditions.

 

Цибудеева Н. Ц.

Национальная студия как фактор установления диалога культур: Ленинград – Санкт-Петербург – Бурятия

Статья освещает созидательный процесс формирования основ театральной культуры и музыкального образования в национальных окраинах Советского Союза в 30-е годы ХХ века при помощи специалистов из центра на примере Бурятии. Он характеризуется встречными течениями, когда ленинградские и московские композиторы отправлялись на места с целью сбора фольклора для создания первых музыкально-театральных произведений, и преподаватели открывали новые учебные заведения. Одаренная молодежь с периферии, выявленная в смотрах самодеятельного творчества, после занятий в студии, направлялась в столичные вузы на учебу. Такое плодотворное сотрудничество способствовало созданию актерских трупп для развития оперно-балетного искусства республики в Бурятском государственном академическом театре оперы и балета им. Г. Цыдынжапова (БГАТОиБ) и драматического – в Бурятском государственном академическом театре драмы им. Х. Намсараева (БГАТД). Первое поколение их ведущих артистов, получив профессию в стенах творческих вузов Ленинграда – Санкт-Петербурга, находилось у истоков становления театрального и музыкального искусства Бурятии, последующие поколения успешно продвигают его ныне.

Ключевые слова: социальный контекст, номадная культура, этнос, народно-натуральное пение, национальная студия, бурятская вокальная школа, прекрасное пение (bel canto), европейский оперно-концертный эталон.

Tsibudeeva N.

National studio as a factor dialogue of cultures: Leningrad – Saint-Petersburg – Buryatia

The article is devoted to creative process of foundation of theatre culture and musical education in national republic of Soviet Union during 30-th years XX century for example in Republic of Buryatia. It characteristic with contrary tendencies: Leningrad and Moscow composers came to places to pick folklore pieces for writing the first musical-theatre works and teachers, opened institutions. Talented youth, discovered in amateur performances reviews, formed in studios, came to the both capitals. Such fruitful collaborating promoted for creating of actor’s troupes for development of opera-ballet art in Buryat State academicals opera-ballet theatre named after Tsydynzhapov and dramatically one in Buryat State academicals drama theatre named after Kh. Namsaraev. The first generation of their leading actors got profession in Leningrad-S.-Petersburg’s theatre’s higher educational institutes was being at the beginning of Buryat theatre and musical art; follow ones it’s advancing successfully.

Keywords: social context, nomadic culture, ethnos, people-natural singing, national studio, buryat vocal school, beautiful singing, Europeans opera-concert’s standard.

Фиденко Ю. Л.

О диалогичности современного литургического репертуара в католических приходах азиатской части России

В статье рассматривается современная культовая практика католических приходов азиатской части России – Сибири и Дальнего Востока. Особый интерес к музыкально-литургической культуре отдельных регионов обусловлен реформами Второго Ватиканского собора (1962–1965), позволившим использование в службе национального языка и разнообразного музыкального материала. Актуальность статьи обусловлена отсутствием исследований о современной музыкальной жизни российских католических приходов, отсчет которых ведется с начала 1990-х годов.

Автор отмечает, что в постсоборной культовой практике складывается ситуация многоуровневого диалога. В богослужении католических общин азиатской части России наряду с русским языком факультативно используется латынь. В полиязычии раскрывается межязыковой диалог, рождающий новую акустическую атмосферу российской Мессы.

Музыкальная практика восточных приходов России демонстрирует локальное проявление общекатолической традиции, в которой сочетается разнообразный песенный материал. В музыкальном оформлении Мессы проявляется инонациональное и межконфессиональное влияние. Кроме того, процесс обновления песенного репертуара после Второго Ватиканского собора привел к включению в клиросный обиход религиозного материала нецерковного происхождения. Отличительной приметой постреформенного богослужения стал органичный диалог песнопений «золотого фонда» Католической Церкви и современных композиций, в том числе сочинений местных приходских музыкантов. Интеграция песнопений различных музыкальных координат свидетельствует о многоуровневом акустическом диалоге.

Автор делает вывод, что понимание Литургии как феномена диалога свидетельствует о том, что музыка в богослужении является одним из средств соборного единства церковного собрания. Включенность каждого прихожанина в континуум ритуальных событий посредством коллективного пения становится воплощением ключевой идеи Второго Ватиканского собора о действенном участии верующих в богослужении.

Ключевые слова: Месса, Второй Ватиканский Собор, католичество, литургическая музыка, церковное песнопение.

Fidenko Ju.

About dialogicality of the modern liturgical repertoire in Catholic parishes of the Asian part of Russia

The article presents modern liturgical practice of Catholic parishes of the Asian part of Russia – Siberia and the Far East. A particular interest to the song collections of certain regions caused by reforms of The Second Vatican Council (1962–1965), which let to use national language and various musical material during a worship. Actuality of the article is due to absence of research of a modern musical life of Russian Catholic parishes, which countdown started in the beginning of the 1990s.

The author notes, that there is a multi-level dialogue in post-council liturgical practice. Russian language combines with facultative Latin during the Liturgy process of Catholic parishes of the Asian part of Russia. Multi-language dialogue, which creates a new acoustic atmosphere of Russian mass, reveals in multilingualism.

Musical practice of Russian Eastern parishes demonstrates a local manifestation of the common Catholic tradition, which combines various song material. Foreign and interfaith influence manifests in musical arrangement of the Mass. Moreover, renovation process of a song repertoire after The Second Vatican Council was the cause of inclusion religious material of secular origin to the choral usage. Organic dialogue of chants of «golden fund» of the Catholic Church and contemporary compositions, including local parish musicians became the distinctive sign of post-reform worship. Integration of different musical chants coordinates illustrates a multilevel acoustic dialogue.

The author concludes, that knowing the Liturgy as a Phenomena of dialog proves that the worship music is one of the means of conciliar unity of the church of parish. Each parishioner involvement in the continuum of ritual events via collective singing is a realization of the key ideas of the Second Vatican Council about the effective participation of the faithful in the liturgy.

Keywords: Mass, Second Vatican Council, Catholicism, liturgical music, psalm.

Новгородова К. А.

Тенденции европейского Regietheater на сцене Красноярского государственного театра оперы и балета

Статья посвящена вопросам современной режиссуры оперного спектакля, а именно явлению Regietheater, которое активно прогрессирует на западных оперных сценах. Выявлены его основные тенденции, являющиеся репрезентантами режиссерской работы. Автор сосредоточил свое внимание на двух постановках оперы «Дон Жуан» В. А. Моцарта 2006 года – австрийского режиссера Мартина Кушея и российского Вячеслава Цюпы. На основе анализа данных постановок были выявлены тенденции режиссерского театра, активно действующие на красноярской оперной сцене.

Ключевые слова: Regietheater, опера, режиссерский театр, режиссер, Дон Жуан, тенденции, символы.

Novgorodova X.

Trends European Regietheater on stage Krasnoyarsk State Opera and Ballet

Article is devoted to modern directing an opera, namely the phenomenon of Regietheater, is actively progressing in Western opera houses. Revealed its major trends are representants directing work. The author focused on two productions of the opera «Don Giovanni» Mozart 2006 — Austrian director Martin Kush and Russian Vyacheslav Tsyupy. On the basis of analysis of the data revealed trends productions director of the theater, are active in the Krasnoyarsk opera.

Keywords:  Regietheater, opera, theater director, producer, Don Juan, trends, symbols.

Колокольников И. А.

Деятельность иркутских композиторов в 1943–1951 гг.

В статье рассказывается о работе Иркутского отделения Союза композиторов СССР, существовавшего в 1943–1951 гг. В состав отделения входили одаренные композиторы Г. Э. Ланэ, Ю. Д. Матвеев, Э. Г. Хинкис, В. А. Лебедев и др. Отделение внесло серьезный вклад в развитие музыкальной культуры города. Однако его работа до сих пор детально не исследовалась. Кроме того, в книге Л. В. Янковской «Сквозь магический кристалл» присутствуют серьезные ошибки, касающиеся работы отделения в 1940-х. Автор данной статьи пытался изучить работу иркутских композиторов в военное и послевоенное время, анализируя материалы ГАИО, ГАНИИО, подшивки газет 1943–1952 гг. Также им были найдены родственники композитора Ю. Д. Матвеева.

Ключевые слова: Иркутск, композиторы, Ланэ, Матвеев, Хинкис, Лебедев.

Kolokolnikov I.

Activity of Irkutsk composers in 1943–1951.

This article is devoted to activity of Irkutsk office of the Composers Union of the USSR existing in 1943-1951gg. Composers G. E. Lane, Yu. D. Matveev, E. G. Hinkis, V. A. Lebedev were a members of office. The office made a serious contribution to development of musical culture in the city. But work of this organization wasn’t investigated. For example L.V.Yankovskaya’s in the book «Through a magic cristall» makes the serious mistakes connecting with work of office in 1940th. The author of this article tried to study work of Irkutsk composers in military and post-war time, analyzing materials GAIO, GANIIO, filings of newspapers 1943-1952gg. Also he found relatives of the composer Yu.D.Matveev.

Keywords: Irkutsk, composers, Lane, Matveev, Hinkis, Lebedev.

Рудзей Е. В., Санникова Н. В.

Актуальные вопросы хорового исполнительства и формирования концертного репертуара (на примере участия Хорового консорта ЛАБОРАТОРИИ НОВОЙ МУЗЫКИ в Международном фестивале современной музыки «СИБИРСКИЕ СЕЗОНЫ»)

Статья отражает опыт выстраивания репертуарной политики Хорового консорта ЛАБОРАТОРИИ НОВОЙ МУЗЫКИ Новосибирской консерватории, концертная деятельность которого осуществляется в рамках Международного фестиваля современной музыки «СИБИРСКИЕ СЕЗОНЫ». Различные аспекты традиционного и экспериментального в хоровом исполнительстве рассматриваются сквозь призму творческих и методологических задач хормейстера, составляющего репертуар коллектива из произведений современных авторов.

Современное искусство – явление многостилевое и полижанровое, и этими своими качествами оно ставит перед хормейстерами и певцами ряд интереснейших задач. С одной стороны – это воссоздание художественных моделей прошлых эпох, их интеграция и актуализация в музыкальной современности. С другой – опробация экспериментальных подходов к хоровой композиции и исполнительству, которые реализуются, например, в сочетаниях хоровых тембров, в смешиваниях с инструментальными звучаниями и в звукоизобразительных опытах всевозможных подражаний.

И все же в вопросах выбора репертуара, каким бы интересным и разнообразным он не был ныне, предпочтения склоняются к выбору исконных хоровых жанров – носителей идей духовного совершенствования, национального объединения. Хоровое искусство не должно утрачивать своего основного – «соборного» начала с присущей ему (обусловленного самой формой бытования) функцией коллективного сознания. Хоровая музыка всегда несла весомый ценностный пласт, и впредь должна выполнять нравственно-моделирующую, воспитательную, просветительскую роль.

Ключевые слова: хормейстер, репертуар, хор, исполнительство, традиция, эксперимент, соборность, театральность, духовный, концерт.

Rudzei E., Sannikova N.

Topical issues of choral performance and formation of the concert repertoire (for example, participation of Choral consort LABORATORY of NEW MUSIC International festival of modern music «SIBERIAN SEASONS»)

The article reflects the experience of building Choral repertoire policy consort LABORATORY of NEW MUSIC Novosibirsk Conservatoire, concert activity which is carried out in the framework of International festival of modern music «SIBERIAN SEASONS». Various aspects of traditional and experimental in choral performance is viewed through the prism of creative and methodological tasks choirmaster, constituting a repertoire of works by modern authors.

Modern art – a phenomenon mnogosloinoi and tricks, and these attributes as it confronts conductors and singers are a number of interesting problems. On the one hand is restoration of artistic models of the past, their integration and mainstreaming in the music of our time. On the other hand, aprobate experimental approaches to choral composition and performance, which are being implemented, for example, combinations of choral voices, mixing with instrumental sounds and imaging and sounding shaping the experiences of all kinds of impersonations.

And yet in the selection of repertoire, no matter how interesting and varied he was not now, preferences are inclined to the choice of original genres of choral – bearers of ideas of spiritual development, national Association. Choral art should not lose its main – «the Cathedral» the beginning of the inherent (conditioned by the form of existence) function of the collective consciousness. Choral music is always carried a significant value formation, and should continue to fulfil the moral and simulation, educational, educational role.

Keywords: choirmaster, the repertoire of the choir, performing art, tradition, experiment, sobornost, theatricality, spiritual concert.