Выпуск №2 (12) 2016

СОДЕРЖАНИЕ >>>

Аннотации, ключевые слова, сведения об авторах

Галицкая Саволина Паисиевна

Кафедра этномузыкознания
Новосибирской государственной
консерватории имени М. И. Глинки

В статье обзорно показана роль кафедр этномузыкологической направленности в высших учебных заведениях России, содержатся краткие исторические сведения о кафедре этномузыкознания НГК имени М. И. Глинки, о ее деятельности, прежде всего научной.

Ключевые слова: консерватория, этномузыкознание, кафедра, традиционная музыка.

Галицкая Саволина Паисиевна – доктор искусствоведения, профессор кафедры этномузыкознания Новосибирской государственной консерватории имени М. И. Глинки.

Savolina Galickaja

The Ethnomusicology Department
of the Novosibirsk State Conservatoire
named after M. I. Glink
а

The article gives an overview of the role of Ethnomusicology Departments in Russian institutions of higher musical education. It contains brief historical information about the Ethnomusicology Department at the Novosibirsk State Conservatoire named after M.I. Glinka, about its work, especially scientific.

Keywords: conservatoire, conservatory, ethnomusicology, department, faculty, traditional music.

Savolina Galickaja – D.A., Professor at the Ethnomusicology Department of the Novosibirsk State Conservatoire named after M. I. Glinka.

Карелина Екатерина Константиновна

Страницы истории
тувинского этномузыкознания

В статье рассматривается процесс становления и развития этномузыкознания в Туве. Имеющиеся данные дополняются новыми материалами о ранее неизвестных работах (М. Серин-оола, В. Сапельцева) и работах последних лет. Впервые представлены архивные материалы – образцы песенного фольклора тувинцев периода Тувинской народной республики, записанные, предположительно, А. Аксёновым или Р. Мироновичем. Для тувинского музыкознания этномузыкологическое направление стало центральным. Основополагающее значение приобрел труд А. Аксёнова «Тувинская народная музыка» (М., 1964). Ныне тувинское этномузыкознание представлено исследованиями песенного фольклора (З. Кыргыс), национальных инструментов (В. Сузукей), горлового пения (З. Кыргыс, М. Бадыргы), интонационного анализа и ладового структурирования (А. Монгуш), региональной специфики песенной традиции (Е. Тирон, А. Кан-оол), культурологических аспектов традиционной музыки (В. Сузукей, Ч. Эник-оол, Ч. Тумат), музыкальной терминологии в тувинском языке (У. Монгуш). Наименее изученными остаются обрядовые формы музыкальной культуры тувинцев, особенно связанные с буддийскими культами. В истории развития тувинского этномузыкознания можно выделить несколько музыковедческих школ: столичную (связанную с именами Е. В. Гиппиуса и И. В. Мациевского), Новосибирскую (ученики Ю. И. Шейкина, С. П. Галицкой, Г. Б. Сыченко) и Дальневосточную (школа Е. И. Алкон и С. Б. Лупиноса).

Ключевые слова: Тува, этномузыкознание, музыкальный фольклор, научные школы.

Карелина Екатерина Константиновна – доктор искусствоведения, профессор кафедры педагогики и методики дошкольного и начального образования Тувинского государственного университета, заслуженный деятель искусств Республики Тыва. E-mail: ye_karelina@mail.ru

Ekaterina Karelina

History
of the Tuvinian ethnomusicology

The article considers the process of formation and development of ethnomusicology in Tuva. The available data are supplemented with new materials about earlier unknown works (M. Serin-ol, V. Sapeltsev) and works of the recent years. For the first time the archival materials – samples of Tuvinians’ song folklore of the Tuva national republic period presumably recorded by A. Aksenov or R. Mironovich – are presented. The ethnomusicological tendency has become central for the Tuvinian musicology. Fundamental value was gained by A. Aksenov’s work ‘The Tuva folk music’ (Moscow, 1964). Nowadays Tuvinian ethnomusicology is presented by researches of song folklore (Z. Kyrgys), national instruments (V. Suzukey), throat singing (Z. Kyrgys, B. Badyrgy), intonational analysis and modus structuring (A. Mongush), regional specificity of song tradition (E. Tiron, A. Kan-ol), cultural study aspects of traditional music (V. Suzukey, Ch. Enik-ol, Ch. Tumat), musical terminology in the Tuvinian language (U. Mongush). The ritual forms of musical culture of Tuvinians, especially those connected with Buddhist cults, remain the least studied. The following musicological schools can be distinguished in the history of the Tuvinian ethnomusicology development: Moscow (connected with the names of E. V. Gippius and I. V. Matsiyevsky), Novosibirsk (pupils of Yu. I. Sheykin, S. P. Galitskaya, G. B. Sychenko) and the Far East (school of E. I. Alkon and S. B. Lupinos).

Keywords: Tuva, ethnomusicology, musical folklore, scientific schools.

Ekaterina Karelina – D.A., Professor of the Department of Pedagogy and Methods of pre-school and primary education at the Tuvinian State University, the Tuva Republic honored worker of art. E-mail: ye_karelina@mail.ru

Дашиева Лидия Данииловна

Звуковысотная организация обрядовых песен западных бурят

В данной статье рассматривается звуковысотная организация обрядовой песенной традиции западных бурят. Главная цель – исследовать звуковысотную систему традиционной музыки западных бурят, включающую ангемитонные и гемитонные ладовые структуры. На примере обрядовых песен застольной и танцевальной традиций выявлены особенности звуковысотной организации обрядовых песен в трех локальных группах западных бурят эхиритов, булагатов и хонгодоров.

Ключевые слова: звуковысотная организация, обрядовые песни, западные буряты.

Дашиева Лидия Данииловна – этномузыколог, кандидат искусствоведения, член Союза композиторов РФ, старший научный сотрудник Института монголоведения, буддологии и тибетологии Сибирского отделения Российской академии наук (ИМБТ СО РАН); Республика Бурятия. E-mail: dashieva2006@yandex.ru

 

Lidiya Dashieva

Pitch organization of the ritual songs
of Western Buryats

This article discusses the tonal organization of the ritual song tradition of the Western Buryats. The main purpose was to study the tonal system of traditional music of the Western Buryats, including ahemitonic and hemitonic modal structures. On the example of ritual songs of feasting and dance traditions, peculiarities of the pitch organization of ritual songs have been discovered in three local groups of Western Buryats: Ekhirits, Bulagats and Khongodors.

Keywords: pitch organization, ritual songs, Western Buryats.

Lidiya Dashieva – ethnomusicologist, PhD in Arts History, member of Union of composers of the Russian Federation. The scientific degree obtained in the Novosibirsk State Conservatoire named after M. I. Glinka. Now she is a senior researcher of Federal State Government-Financed Institution of Science Institute of Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of Siberian Branch of Russian Academy of Sciences. E-mail: dashieva2006@yandex.ru

Гончаренко Светлана Сергеевна

Космогонический миф в опере

В поэтике оперного либретто концептуальное значение имеют мифы о мироустройстве – космогонические мифы, заимствованные из фольклора и древних литературных памятников. В статье их систематика описывается в теоретическом и историческом аспектах. Дифференцируются две группы мифов: сюжетные и несюжетные. Первая группа – мифы о сотворении мира, представленные в архаических священных текстах, которые построены на принципе бинарной оппозиции. В упорядоченной картине Вселенной каждому элементу реального земного мира соответствует элемент ирреального, высшего, трансцендентного мира. Мироустройство, описанное в каталогических несюжетных текстах, гармонично и завершено. В оперных либретто такие тексты используются эпизодически и фрагментарно. Однако они значимы в художественной концепции произведения (Опера «Садко» Н. Римского-Корсакова).

Сюжетные космогонические мифы являются разверткой каталогических текстов. Они отражают динамику процессов – передвижение элементов по ярусам мирового универсума. Многократное перемещение – путешествие героев из одного мира в другой отражает круговорот в природе, обратимое циклическое время («Персефона» И. Стравинского).

Автор рассматривает оперные сюжеты, в которых картина мира «достраивается» благодаря перемещению элементов: земные герои по воле Богов определены на вечную жизнь в космические дали. Такие сюжеты представлены в операх эпохи Барокко («Персей» Ж. Б. Люлли, «Кастор и Поллукс» Ж. Ф. Рамо, «Каллисто» Ф. Кавалли).

Тенденция к ремифологизации в культуре XX–XXI столетий усиливается возвращением на театральные подмостки барочной оперы. Конкретно-чувственное мышление, свойственное мифосознанию, находит яркое воплощение в обилии иконических знаков в современной сценической интерпретации опер (сценическая версия оперы «Каллисто» Г. Вернике). С другой стороны, композиторы актуализируют космогонический миф в новосочиненных операх («Луна» К. Орфа, «Андромеда и Персей» С. Шаррино, «Свет» К. Штокгаузена»).

Ключевые слова: опера, либретто, картина мира, сюжет, космогонический миф.

Гончаренко Светлана Сергеевна – доктор искусствоведения, профессор кафедры теории музыки Новосибирской государственной консерватории им. М. И. Глинки. E-mail: lalumiere@ngs.ru

Svetlana Goncharenko

Cosmogonic myth in Opera

The myths about the structure of the world are conceptual in poetics of an opera libretto. These are cosmogonic myths borrowed from ancient folklore and literary works. The article describes the myths classification in theoretical and historical aspects. The narrative and non-narrative groups of myths are differentiated. The first group (the creation myths) is presented in the archaic sacred texts. They are based on binary oppositions. In the ordered picture of the Universe each element of the real world corresponds to the element of the unreal, higher, transcendental world. The Universe world order described in non-narrative catalogue type of texts is harmonious and completed. In opera libretto such texts are used sporadically and fragmentarily. However, they are significant for the piece artistic concept (“Sadko” by N. Rimsky-Korsakov).

Narrative cosmogonic myths develop from the catalogic texts. They reflect the processes dynamics – the movement of elements on the tiers of the world universe. Repeated movement – the heroes’ journey from one world to another – reflects a natural cycle, reversible and cyclical time (“Persephone” by I. Stravinsky).

The author investigates opera plots in which the elements movement completes the worldview: Gods give the earth heroes eternal life in the cosmic space. These stories are presented in the Baroque operas (“Perseus” by J. B. Lully, “Castor and Pollux” by J. F. Rameau, “Callisto” by F. Cavalli).

The tendency to remythologization in the culture of the XX–XXI centuries is enhanced by the Baroque Opera return to the theatrical stage. On the one hand, the specifically sensory thinking, characterizing the mythological consciousness, is expressed brightly in a great number of iconic signs in modern interpretation of operas (the stage version of “Callisto” by G. Wernicke). On the other hand, composers actualize cosmogonic myth in newly created operas (“The Moon” by K. Orff, “Andromeda and Perseus” by S. Sciarrino, “Light” by K. Stockhausen).

Keywords: opera, libretto, worldview, plot, cosmogonic myth.

Svetlana Goncharenko – Doctor of Arts, Professor of the Music Theory Department at the Novosibirsk State Conservatoire named after M. I. Glinka. E-mail: lalumiere@ngs.ru

Мичков Павел Александрович, Чистяков Николай Александрович

О перспективах информационной системы «Музыкальная культура Сибири»

В статье рассматриваются перспективные направления в информационной системе «Музыкальная культура Сибири». На основе статистического анализа проектов, поддержанных Российским гуманитарным научным фондом, определяется уникальность разрабатываемой системы. В статье излагаются принципы использования сервиса расширенного поиска, формируемого в настоящее время.

Ключевые слова: информационная система, музыкальная информация, Музыкальная культура Сибири, веб-ресурс, технологии поиска.

Мичков Павел Александрович – кандидат искусствоведения, руководитель отдела информационных и медиаресурсов Новосибирской государственной консерватории им. М. И. Глинки. E-mail: michkovpa@mail.ru

Чистяков Николай Александрович – руководитель лаборатории информационных технологий Новосибирского государственного технического университета.

Pavel Michkov, Nikolay Chistyakov

On prospects of information system
«Musical culture of Siberia»

In article the perspective directions in the information system “Musical Culture of Siberia” are considered. Based on the statistical analysis of the projects supported by the Russian humanitarian scientific fund, uniqueness of the developed system is defined. The article describes the principles of use of the advanced search service, which is being formed at present time.

Keywords: Information System, music information, Musical culture of Siberia, website, search technologies.

Pavel Michkov – PhD in Arts History, head of the Information and Media Resources Department of the Novosibirsk State Conservatoire named after M. I. Glinka. E-mail: michkovpa@mail.ru

Nikolay Chistyakov – head of the Laboratory of Information Technologies of the Novosibirsk State Technical University.

Дрозд Евгений Викторович

Электронная нотница:
проблемы и перспективы

В работе рассмотрены этапы реализации проекта «Разработка методического и программного обеспечения создания «Электронной нотницы» – нотной электронной библиотеки партитур и партий оркестровых произведений современных российских композиторов», исследованы принципы создания электронных хранилищ нотных партитур и партий, обозначены основные проблемы, связанные с формированием подобных ресурсов.

Ключевые слова: электронная нотница, музыкальная библиотека, авторское право, электронная рукопись, факсимиле электронной рукописи.

Дрозд Евгений Викторович – член Союза композиторов России, редактор издательства «Композитор» (Москва), преподаватель Московского института телевидения и радиовещания «Останкино». E-mail: drozd_ev@mail.ru

Evgeny Drozd

Electronic notnitsa:
problems and prospects

The article considers stages of implementation of the ‘Development of Methodology and Software of Creation of an “Electronic Notnitsa” – Musical Electronic Library of Scores and Parties of Orchestral Works of Modern Russian Composers’ project. The principles of creation of electronic storages of musical scores and parties are investigated, the main problems connected with formation of similar resources are designated.

Keywords: electronic notnitsa, musical library, copyright, electronic manuscript, facsimile of the electronic manuscript.

Evgeny DrozdMember of the Union of Composers of Russia, editor of the “Kompozitor” Publishing House (Moscow), teacher of the Moscow Institute of Television and Radio Broadcasting “Ostankino”. E-mail: drozd_ev@mail.ru

Эрмиш Виктория Викторовна

Функциональные составляющие электронного архива
на основе устных источников

Статья, посвященная функциональным составляющим электронного архива на основе устных источников рассматривает ряд вопросов, связанных с проектированием и созданием мультимедиа-архива для хранения технотронной документации, собранной в результате экспедиций по сбору фольклорного материала.

Ключевые слова: медиа-архив, технотронный документ, паспортизация, индексация, стандартизация.

Эрмиш Виктория Викторовна – магистрант 1 курса Саратовского государственного технического университета имени Ю. А. Гагарина, Международный факультет прикладных информационных технологий. E-mail: ermish.vika@mail.ru

Viktorija Jermish

Functional components of an electronic archive
based on oral sources

The article is dedicated to functional components of an electronic archive based on oral sources. It discusses a number of issues connected with designing and creation of multimedia archive for storage of technetronic documentation collected as a result of expeditions for the collection of folklore material.

Keywords: media archive, technetronic document, certification, indexing, standardization.

Viktorija Jermish – 1st year MA student of the International faculty of applied information technologies at the Saratov State Technical University named after Yuri Gagarin. E-mail: ermish.vika@mail.ru

Энфиаджян Арам Суренович

Новый взгляд на современное музыкознание в свете информационной культурологии

В статье рассматриваются онтологические аспекты музыкознания в свете глубинных основ информационной культурологии. Изложены ключевые принципы, связанные с процессом комплексной реализации авторских инновационных проектов в сфере музыкальной педагогики, социальной психологии и этической гносеологии, в которых используются также и новейшие достижения, относящиеся к различным отраслям медицины, естествознания и теории информации. На примере всесторонне разработанной авторской искусствоведческой концепции «Симфо-электронная музыка» (СЭМ) показана актуальность и эффективность методологического инструментария, ассимилировавшего инновационные разработки в области передовых междисциплинарных исследований, важнейшими в ряду которых выступают: социологически ориентированная этико-философская доктрина «Теория Сущностного Кодирования» (ТСК), эстетико-центриро-ванная психологическая дисциплина «Психология сублимации», а также теургическая школа духовного развития личности, известная под названием «Арт-гуманитарные практики». Благодаря использованию интегративно структурированной СЭМ-концепции, центральное и ключевое положение в которой занимают базальные установки ТСК, показан беспрецедентный потенциал сущностного воздействия, которым обладает флагманский в масштабе всего современного музыкального искусства жанр СЭМ. В контексте проводимого научного дискурса представлен целый ряд новых психологических и философских терминов, а также корректных музыковедческих дефиниций и актуальных таксономий, адекватно отражающих существующие реалии, векторы развития и тенденции в области современного искусствознания. По мнению автора статьи, реализуемый им синергетический подход призван возродить в музыкознании те высокие духовные идеалы и принципы, на основе которых с античных времен приоритетно утвердилась наиболее фундаментальная для музыкальной науки психолого-философская и общемировоззренческая установка, предписывающая относиться к музыке как к эманации Космической Гармонии, а значит рассматривать ее в качестве теургического инструмента, наделенного мощным трансформационным потенциалом воздействия на уровне не только эмоционально-эстетической, но также и духовно-этической статусности.

Ключевые слова: музыкознание, семиотическая этика, теория сущностного кодирования, психология сублимации, симфо-электронная музыка, арт-гуманитарные практики, информационная культурология, музыкальная педагогика, духовное развитие.

Энфиаджян Арам Суренович (творческий псевдоним Арам Энфи) – композитор, музыковед, философ, педагог. Руководитель Общественной организации «Арт-гуманитарный центр», Москва. E-mail: aramenfi@mail.ru

Aram Enfiajyan

A new look at contemporary musicology
in the light of the information culture study

The article discusses the ontological aspects of music from the point of view of sublimation psychology, information aesthetics and semiotic ethics, as well as the latest advances in science and information theory. Implemented synergetic approach aims to revive in musicology those high spiritual ideals, values and principles upon which since ancient times rested the most fundamental psychological and philosophical setting of music culture. It prescribes to consider music a manifestation of the Cosmic Harmony and treat it as a theurgic tool with a strong potential of transformative impact not only on emotional and aesthetic levels, but also on deep-ethical one. Through the use of an integrated methodological concept, central and key position in which occupies the basal toolkit of Essence Coding Theory, unprecedented potential of ‘Sympho-electronic music’ essential impact is shown. New definitions are introduced: essential code, essential psychoneuroendocrine status, essential R-Е neuroprocessing, essential genome-hormonal reception, essential transmutation, vital information system, ethical levels, passionary-evolutionary ethics, sublimation esthetics, exopsychological control, dormant genomic programs, matrix of essential standards, detector of essential errors, code of spiritual rank, esthetic-sublimation insight, immortalization index, art-humanitarian practice, noematic theurgy, timbreology, emotive timbre typology, class of organs, sympho-electronic organ, sonoristic analysis, sonoristic matrix, sonoristic bench mark, sacral acoustics, coding-numeric score, coding-numeric esthetics, quasi-symphonic music and other. All these elaborations are used in techniques of the theurgic school of personality’s spiritual development known as the ‘Art-humanitarian practice’.

Keywords: musicology, essence coding theory, sublimation psychology, semiotic ethics, sympho-electronic music, art-humanitarian practice, esthetic-sublimation insight, noematic theurgy, timbreology.

Aram Enfiajyan (creative alias Aram Enfi) – composer, musicologist, philosopher, educator, head of Public Organization ‘Art-Humanitarian Center’, Moscow. E-mail: aramenfi@mail.ru

Красноскулов Алексей Владимирович

Эволюционные вычисления в интерактивной музыке

В интерактивной музыке компьютер, как правило, не просто компонент единой системы, но активное действующее лицо, зачастую – равноправный исполнитель. В то же время его функционирование предопределено вычислительным алгоритмом и конкретной программой, которая в него заложена исследователем/исполнителем/программистом. Стремление придать машине большую творческую независимость ведет к вовлечению обширного исследовательского поля искусственного интеллекта в пространство музыкального искусства. Эволюционные вычисления, генетический алгоритм и генетическое программирование, являясь частью этого поля, позволяют находить решения в тех областях музыкальной практики, где точный ответ невозможен в силу специфики задачи (например, при неопределенности конечного результата как такового). Гибкость, предоставляемая эволюционными вычислениями, является одним из привлекательных моментов, однако рождает и ряд проблем, связанных как с выбором подходящего для решения музыкально-исследовательской задачи набора геномов, так и с определением функции приспособленности. Проблема, в особенности, возникает, когда мы выходим из теоретической, исследовательской области в сферу музыкального творчества. Очевидно, если пространство эволюционных вычислений не будет управляться набором тех или иных музыкальных правил, стохастическая во многом природа генетических процессов может привести к полной неуправляемости конечного результата: иногда революционно нового, но, чаще, бессмысленного и художественно малозначимого.

Ключевые слова: интерактивная музыка, эволюционные вычисления, генетический алгоритм, генетическое программирование.

Красноскулов Алексей Владимирович, кандидат искусствоведения, зав. кафедрой музыкальной звукорежиссуры и информационных технологий, профессор кафедры специального фортепиано, Ростовская государственная консерватория им. С. В. Рахманинова. E-mail: rostcons@yandex.ru

Alexey Krasnoskulov

Evolutionary computation in interactive music

A computer in the interactive music often is not just a system component, but an agent, an actor, even an equal performer. At the same time, its functionality strictly depends on the algorithm and software application, created by a researcher/performer/developer. An attempt to give a machine more creativity and independence involves a huge scientific field of AI into the musical art space. Evolutionary computation, genetic algorithm, and genetic programming as part of AI allow us to discover some decisions in fields of music where a precise answer is not possible. A flexibility of evolutionary computation is an advantage of such approach but creates many problems with genome selection and a fitness function. In particular, the problem appears when we step out of the theoretical area towards the artistic field. Obviously, unless the musical space is controlled by some musical rules, a stochastic nature of genetic processes may lead to a totally chaotic result: sometimes original, but mostly meaningless and superficial.

Keywords: interactive music, evolutionary computation, genetic algorithm, genetic programming.

Alexey Krasnoskulov, PhD in Arts History, Head of the Sound Engineering and IT Department, Professor at the Piano Department, Rostov State Conservatoire named after S.V. Rakhmaninov. E-mail: rostcons@yandex.ru

Исаков Юрий Иосифович

Цифровая обработка звуковых сигналов
в музыкальной акустике.
Электроакустическая система
активного управления звуковым полем

На современном этапе развития цифровых технологий обработки звуковых сигналов появились принципиально новые возможности в управлении звуковым полем, которые открыли перспективы в творчестве музыкантов, композиторов и звукорежиссеров.

В статье уделяется внимание способам изменения параметров звукового поля механическим и электроакустическим путем, использующимся в современной музыкальной акустике.

Основное внимание акцентируется на электроакустических системах с цифровой обработкой звуковых сигналов, позволяющих совершенствовать звуковое поле помещений и открытых слушательских пространств. Среди систем большей универсальностью обладают гибридные системы совершенствования акустики. Особый интерес представляет система активного управления звуковым полем AFC-3 (Yamaha). В системе используются алгоритмы фильтрации КИХ и усреднение параметров сигналов микрофонов, что повышает в целом устойчивость системы к самовозбуждению.

Приводятся оценки музыкантов, тестирующих демонстрационный вариант системы AFC-3, установленный в Изумрудном зале НСМШ в г. Новосибирске.

Ключевые слова: ЦОС, КИХ, акустика, время реверберации, звуковое поле.

Исаков Юрий Иосифович – заведующий студии звукозаписи, преподаватель музыкальной информатики НСМШ, специалист по проектам ООО «Ямаха Мюзик Россия». E-mail:isakoustik@gmail.com

Yuriy Isakov

Digital processing of audio signals
in musical acoustics.
Electroacoustic system
of sound field active control

Fundamentally new possibilities in sound field control have appeared at the present stage of development of digital technologies of audio signal processing. They have opened prospects for musicians, composers, and sound engineers.

The author focuses on the mechanical and electro-acoustic methods for changing the sound field parameters that are used in modern music acoustics.

The article focuses on electro-acoustic systems with digital processing of audio signals, which allow perfecting sound field of the indoor and outdoor audience spaces. Among the most versatile systems are the hybrid regenerative enhancement acoustic systems. The active field control system AFC-3 (Yamaha) is of a particular interest. The system uses FIR filtering algorithms and EMR for microphone signals, which increases the system’s overall stability to feedback.

The article suggests an evaluation by musicians testing a demo version of the AFC-3 system installed in the “Emerald Hall” of Novosibirsk Special Music School.

Keywords: DSP, FIR, acoustics, reverberation time, active field control.

Yuriy Isakov – head of the recording studio, teacher of Music Informatics at Novosibirsk Special Music School, Yamaha Music Russia Project Specialist. E-mail:isakoustik@gmail.com

Фиденко Юлия Леонидовна

Электронное обеспечение
учебного процесса –
новая страница музыкального образования

Статья посвящена вопросу внедрения новых обучающих технологий, в том числе с использованием современных информационных и коммуникационных средств, в область музыкального образования. Создание электронной информационно-образовательной среды не может быть осуществлено без введения новых форм учебного процесса. Важность и необходимость качественной подготовки студентов музыкальных образовательных учреждений ставит перед вузами проблему совершенствования методов преподавания с учетом современных технических средств. Автор уточняет специфику электронных образовательных ресурсов, в частности, мультимедийных проектов.

На примере учебно-образовательной деятельности Дальневосточного государственного института искусств рассматривается специфика применения интерактивных форм учебной работы в творческом вузе. Особое внимание в статье уделяется вопросам подготовки и использования в учебном процессе электронных презентаций. Ю. Л. Фиденко подчеркивает, что в целях обеспечения оптимизации образовательного процесса в ДВГИИ были разработаны «Рекомендации по организации лекций с использованием электронных презентаций программы Microsoft PowerPoint». Практика подготовки электронных презентаций показывает, что преподаватели создают неповторимые творческие проекты.

Автор делает вывод, что адаптация «электронного жанра» в учебный процесс демонстрирует креативный потенциал современных аудиовизуальных и мультимедийных средств обучения.

Ключевые слова: музыкальное образование, электронная презентация, электронные образовательные ресурсы

Фиденко Юлия Леонидовна – музыковед, кандидат искусствоведения, доцент кафедры истории музыки Дальневосточного государственного института искусств (г. Владивосток). E-mail: jufid@mail.ru

Julia Fidenko

Electronic support
of educational process –
a new page of music education

The article focuses on the introduction of new learning technologies, including the use of modern information and communication resources in the sphere of musical education. Integration of new forms of the educational process is essential for the creation of an e-information-educational environment. The importance and necessity to train students of musical educational institutes to a high standard poses the problem of optimization of teaching methods with modern technical means. The author clarifies the specifics of electronic educational resources, including multimedia projects.

For example, interactive forms of educational work are analyzed in the work of the Far Eastern State Institute of Arts. Special attention is paid to the preparation and using of electronic presentations in the educational process. The author emphasizes that she prepared «Guidelines of the organization of lectures with electronic Microsoft PowerPoint presentations». Practice shows that teachers create unique creative projects of electronic presentations.

The author concludes that the integration of the «electronic genre» in the learning process demonstrates the creative potential of modern audiovisual and multimedia learning methods.

Keywords: musical education, electronic presentation, e-learning resources

Julia Fidenko – musicologist, PhD in Arts History, Assistant Professor at the Department of Music History, Far Eastern State Institute of Arts, Vladivostok. E-mail: jufid@mail.ru

Санникова Наталья Владимировна

Информационная поддержка деятельности
Новосибирской государственной
консерватории имени М. И. Глинки

В конкурентных условиях Новосибирской консерватории необходимо позиционировать себя в информационном пространстве соответствующих рынков – рынка образовательных услуг, научного и творческого, связанного с концертной и конкурсной деятельностью. Позиционирование в информационной среде реализуется посредством проведения информационно-имиджевой политики и продвижением бренда вуза. Это необходимо для обеспечения эффективного выполнения государственного заказа, для привлечения абитуриентов и слушателей. Кроме того, информационно-имиджевая политика направлена на привлечение ресурсов для развития вуза: кадровых, партнерских, инвестиционных.

Материалом для выстраивания информационно-имиджевой политики является сознательно формируемый специалистами список сведений, тем и событий, составляющих информационную повестку вуза – внешнюю и внутреннюю. Внешняя повестка Новосибирской консерватории опирается на идеи лидерства в области академического музыкального образования, исполнительства и научной деятельности на Востоке и в Азии. Внутренняя информационная повестка «работает» непосредственно на профессиональное сообщество, городскую общественность и регион. Помимо распространения сведений об организации и нормативной документации, образовательных программах и продуктах, сведений о научной, творческой деятельности и т. п., в рамках внутренней информационной повестки реализуется PR-стратегия, направленная на формирование положительного имиджа Новосибирской государственной консерватории имени М. И. Глинки.

Ключевые слова: позиционирование вуза, информационно-имиджевая политика, целевые аудитории, информационная повестка, брендирование, PR-стратегия.

Санникова Наталья Владимировна – кандидат искусствоведения, член Союза композиторов России, доцент кафедры теории музыки, специалист по связям с общественностью и международному сотрудничеству НГК имени М. И. Глинки. E-mail: sanaro@list.ru

Natalya Sannikova

Information support
of the Novosibirsk State Conservatoire
names Glinka activities

Being in a competitive environment, the Novosibirsk Conservatoire must position itself in the information space of relevant markets: educational services, research and creative markets associated with concert and competitive activities. Positioning in the information environment is implemented through information and image policies and promotion of the Conservatoire’s brand. This is necessary to ensure the effective implementation of the state order to attract students and trainees. In addition, information and image policy is aimed at attracting the personnel, partnerships, and investment resources for the development of the Conservatoire.

A professionally formed list of information, topics and events constituting the Conservatoire’s external and internal information agenda is used to line up the information and image policy. The external agenda of the Conservatoire relies on the idea of leadership in the field of academic music education, performance and research activities in the East and in Asia. The internal information agenda is aimed directly at the professional community, public of the city and the region. In addition to the spread of information about the organization and regulatory documentation, educational programs and products, information on scientific, artistic and other types of activities, in the framework of the internal information agenda there is also a PR-strategy aimed at creating a positive image of the Novosibirsk State Conservatoire.

Keywords: positioning of the higher school, information and image policy, target audience, information agenda, branding, PR strategy.

Natalya Sannikova – PhD, member of Russian union of composers, Associate Professor of the Music Theory Department, International cooperation and PR specialist of the Novosibirsk State Glinka Conservatoire . E-mail: sanaro@list.ru

Станевич Надежда Николаевна

Модернизация учебно-методической базы музыкального образования посредством применения информационных технологий

Статья рассматривает вопросы решения проблем устаревшей учебно-методической базы музыкального образования посредством внедрения информационно-коммуникационных технологий, вытекающих из поставленных целей и задач стратегией развития системы образования Республики Казахстан. В статье обоснована необходимость модернизации учебно-методической базы посредством внедрения ИКТ, рассмотрены основные требования, предъявляемые к разработке электронных пособий; даны рекомендации по составу разработчиков, обладающих специальными компетенциями в области создания электронной обучающей продукции в сфере музыкального искусства. Представлены результаты деятельности Казахской национальной консерватории имени Курмангазы и Детской музыкальной школы № 12 города Алматы по разработке инновационных электронных мультимедийных учебно-методических пособий для преподавателей и студентов-пианистов. Отмечены преимущества инновационного форматирования нотных сборников и исполнительского анализа музыкальных произведений. Предложены новые произведения для фортепиано современных композиторов Казахстана и не изданные ранее в Казахстане фортепианные пьесы для детей. Дано описание эксперимента по модернизации Метода проектов в учебной деятельности музыкальных организаций. В заключение дан вывод о неизбежности создания новой инфраструктуры по обеспечению научной и инновационной образовательной деятельности, постоянного обновления учебно-лабораторной, научно-экспериментальной, технологической и учебно-методической базы музыкального образования.

Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии; цифровые образовательные ресурсы, электронные мультимедийные учебно-методические пособия.

Станевич Надежда Николаевна – заведующая отделением фортепиано Детской музыкальной школы № 12 г. Алматы.  E-mail: stanevich_knk@mail.ru

Nadezhda Stanevich

Modernization of the educational base
of music education through
the use of information technology

The article examines the resolution of the problems of outdated learning and teaching base of music education through introduction of information and communication technologies arising from the goals and objectives of the development strategy of the educational system in the Republic of Kazakhstan. The article demonstrates the need for modernisation of the learning and teaching base through introduction of the ICTs, considers the basic requirements for the development of electronic guides; gives recommendations for the developers’ staff with special competence concerning the creation of e-learning products in the field of musical art. It includes results of activities on development of the innovative electronic multimedia study guides for teachers and students-pianists in the Kazakh National Kurmangazy Conservatory and Children’s Music School No. 12 in Almaty. Advantages of the innovative format of music sheets and performance analysis of musical compositions are shown. The article suggests new piano works of contemporary Kazakhstan composers and piano pieces for children that have not been previously published in Kazakhstan. The experiment for modernisation Project Method in learning activities of musical institutions is described. In summary, there is a conclusion of imminence of development of new infrastructure to ensure scientific and innovative educational activities, continuous updating of the educational-laboratory, scientific and experimental, technological and learning and teaching base of musical education.

Keywords: information and communication technologies; digital educational resources, electronic multimedia study guides.

Nadezhda Stanevich – head of the Piano Department of No. 12 Children’s musical school of Almaty. E-mail: stanevich_knk@mail.ru

Вавилов Станислав Платонович

Русский бас Иван Березнеговский

Материалы статьи, представляют жизненный и творческий путь певца, режиссера и педагога И. И. Березнеговского. Приведены сведения об учебе певца, его деятельности в оперных театрах различных городов. Особое место уделено работе певца в сибирских городах Томске и Новосибирске. Использование редких архивных материалов позволяет воссоздать облик незаслуженно забытого деятеля отечественной музыкальной культуры.

Ключевые слова: бас, опера, режиссер, Томск, Новосибирск, театр Зимина, Сибгосопера.

Вавилов Станислав Платонович – доцент Томского политехнического университета. E-mail: baron@tpu.ru

Stanislav Vavilov

Russian bass Ivan Bereznikovsky

The materials of the article present the way of life and work of a singer, director and teacher I. I. Bereznegovskiy. The information about the studies of the singer, his work in the operatic theaters of different cities are given. Special attention is paid to the singer’s work in Siberian cities of Tomsk and Novosibirsk. The use of rare archive materials makes it possible to recreate the appearance of the undeservedly forgotten worker of domestic musical culture.

Keywords: bass, opera, director, Tomsk, Novosibirsk, Zimin’s theater, Sibgosopera.

Stanislav Vavilov – Associate Professor of the Tomsk Polytechnic University. E-mail: baron@tpu.ru